Werkgevers sturen aan op conflict bij ambulance-cao

Minister Klink heeft dinsdag bevestigd dat de vakbonden en werkgevers een maand extra krijgen om tot één ambulance-cao te komen. Toch is het maar de vraag of dit gaat lukken. De werkgevers lijken aan te sturen op een conflict door de onderhandelingen voor langere tijd op te schorten.

Op 1 januari 2011 treedt de nieuwe Wet Ambulance Zorg (WAZ) in werking. Door deze nieuwe wet krijgt slechts één organisatie per regio een vergunning om het ambulancevervoer te verzorgen. Nu zijn er in de grote steden nog publieke en private ambulancediensten actief. Het huidige ambulancepersoneel wordt na de aanbestedingen alleen overgenomen door de nieuwe aanbieder, als de werkgevers en werknemers vóór 1 september tot een cao-akkoord komen.

ambulanceDe minister heeft de onderhandelaars nu een maand langer de tijd gegeven en de deadline op 1 oktober gesteld. Wordt die deadline niet gehaald dan voorziet ABVAKABO FNV dat de nieuwe aanbieder niet al het huidige personeel overneemt, omdat de verplichting daartoe (afspraak met minister Klink) na 1 oktober vervalt. Daardoor zullen ontslagen vallen en dreigt kennis en ervaring verloren te gaan. De arbeidsvoorwaarden voor het personeel verslechteren hoogstwaarschijnlijk en het is niet onwaarschijnlijk dat wordt gekozen voor de goedkoopste aanbieder in plaats van de beste aanbieder. Kortom: het betekent een verslechtering van de ambulancezorg.

De werkgevers lijken de tijdsdruk van de deadline van Klink echter niet te voelen. Vorige week kondigden ze doodleuk aan het onderhandelingsoverleg met tien dagen te willen opschorten. Ze sturen aan op een conflict.

Dat conflict kunnen ze krijgen als de werkgevers niet minimaal aan zes harde eisen willen voldoen. De eisen, die kaderleden van de drie bonden dinsdag 25 augustus in een bomvolle zaal hebben geformuleerd, zijn de minimale voorwaarden om tot een akkoord te kunnen komen. Het gaat om:

1. Lokale publieke regelingen:
Deze behoren tot de gelaagde structuur van de CAR-UWO. De werkgevers willen van deze regelingen af, maar dat is voor de bonden onaanvaardbaar. De belangrijkste lokale regelingen moeten in de nieuwe cao Ambulance worden geregeld voor iedereen. De rest van de regelingen moeten worden afgehandeld in een sociaal plan met de huidige werkgever.
2. Behoud pensioenregeling:
De publieke diensten hebben het ABP als pensioenverzekeraar en de private diensten PGGM. Dit moet behouden kunnen blijven. Een alternatief is dat iedereen naar het ABP verhuisd.
3. Werkgarantie:
Iedereen moet door de nieuwe vergunninghouder worden overgenomen. Daarover zijn de bonden het eens met zowel de werkgevers als de minister. De werkgevers zijn van mening dat deze garantie niet langer moet gelden dan 6 maanden. Dat is voor de bonden onacceptabel. Zij willen een termijn van twee jaar, maar in ieder geval een werkgarantie voor de duur van de looptijd van de cao.
4. Kostenneutraliteit:
De CAR-UWO is voor ABVAKABO FNV maatgevend. Niet zozeer de letterlijke teksten, maar wel de materiele rechten. In een akkoord met de werkgevers op 19 mei hebben we onder andere de overgang van medewerkers met hun flo-seniorenrechten gegarandeerd. We hebben ook afgesproken dat de nieuwe cao kostenneutraal is ten opzichte van de huidige uitgaven. In de onderhandelingen blijkt hierover telkens weer een verschil van mening te bestaan. Onder kostenneutraliteit verstaan de bonden dat de nieuwe cao niet meer mag kosten dan wat de sector nu aan arbeidsvoorwaarden uitgeeft. De CAR-UWO is (inclusief de lokale afspraken) de duurste, en daar vallen de meeste medewerkers onder. Die stellen we dus op 100%. De particuliere cao zit ten opzichte van de car-uwo iets onder de 99%. Het gemiddelde voor de nieuwe cao moet dus iets boven de 99% liggen. Wij gaan voor de nieuwe cao dus uit van de CAR-UWO (niet letterlijke teksten, maar materieel) minus een kleine procent.
5. Ontziemaatregelen:
In de CAR-UWO staat het flo-overgangsrecht en het tweede loopbaanbeleid voor nieuwkomers omschreven. Deze laatste is nog niet van de grond gekomen en ook niet populair. In de particuliere cao kennen staat een overgangsregeling voor medewerkers geboren vóór 1960, maar niets voor mensen onder die leeftijd. Wij willen voor iedereen die niet onder het overgangsrecht valt, in plaats van het tweede loopbaanbeleid, ontziemaatregelen. Dit betekent dat naarmate je ouder wordt, je minder fysiek en psychisch belast wordt. Op die manier kan iedereen gezond zijn pensioen halen.
6. Ambtelijke status:
De werkgevers willen af van de ambtelijke status. Wij eisen dat deze mogelijkheid blijft bestaan voor iedere publieke dienst die de vergunning binnenhaalt.

ABVAKABO FNV sluit geen akkoord als één of meer van deze punten niet worden gerealiseerd!

Bron: ABVAKABO FNV

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen