Nefarma veroordeelt leugenachtige en misleidende werkwijze TROS Radar

0
173

fake-geneesmiddelNefarma pikt als eerste onthulling van Medical Facts op
Gisteren onthulde wij al de kwalijke handelswijze van het programma Tros radar, vandaag komt Nefarma met keiharde kritiek op het programma. Leef hieronder de reactie van Nefarma. Tros Radar overtreedt alle regels van betamelijkheid de farmaceutische industrie, willens en wetens, in een kwaad daglicht te stellen. Ook Nefarma veroordeelt de werkwijze van de Programmamakers.

Misleiding door Radar bewijst nut ziektebeeldinformatie

Om de aandacht te vestigen op marketingmethodes van de farmaceutische industrie, heeft Tros Radar promotie gemaakt voor een niet-bestaand medicijn tegen winderigheid. De programmaredactie heeft daarmee de Nederlandse consument bewust misleid en bovendien de regels op niet mis te verstane wijze overtreden. Radar geeft blijk de eisen die aan ziektebeeldinformatie worden gesteld niet te kennen en enkel uit te zijn op het bedrijven van goedkope journalistiek.
De website www.hetluchtop.nl kwam vorige week in het nieuws naar aanleiding van een onderzoek over winderigheid van Nederlanders. Diverse media pikten het bericht op en trapten daarmee in een opzetje van Tros Radar. Het consumentenprogramma wilde aantonen hoe eenvoudig het is om aandacht te genereren voor een bepaald ziektebeeld. De website bevat onder meer informatie over de ‘aandoening’, korte filmpjes van zogenaamde patienten én de aanbeveling om bij de huisartsen te informeren naar medicatie. “Buitengewoon onethisch en in strijd met de regels”, reageert Nefarma-directeur Michel Dutrée. “Farmaceutische bedrijven die websites onderhouden over bepaalde ziektebeelden, dienen zich daarbij aan strikte regels te houden. Aanprijzen van een receptgeneesmiddel is daarbij bijvoorbeeld uit den boze. Reclame maken voor niet-bestaande medicatie, zoals Radar hier doet, is vanzelfsprekend ten strengste verboden.”

De dubieuze actie van Radar maakt deel uit van een pleidooi om ‘symptoomreclame’ door farmaceutische bedrijven te verbieden. Volgens critici is het de industrie enkel te doen om het in de markt zetten van hun geneesmiddelen. Dutrée bestrijdt dat. “Onze bedrijven herbergen een schat aan kennis over ziektebeelden, preventie en mogelijke behandelingen. Zowel gezonde als zieke mensen hebben er recht op zich volledig te kunnen informeren. Patienten van vandaag zijn mondig en zoeken steeds vaker op internet naar informatie over bepaalde aandoeningen. Onze kennis kan hen daarbij van dienst zijn. Het zou te gek voor woorden zijn als een belangrijke partij als de farmaceutische industrie haar kennis niet met de wereld zou mogen delen, terwijl ieder ander mag roepen wat hij wil.”
Volgens Nefarma bewijst de misleiding door Radar juist het nut van goede, verantwoorde informatie over ziektebeelden, bijvoorbeeld via internet. “Juist omdat wij moeten voldoen aan strenge regels, die we ons ten dele zelf hebben opgelegd, is de informatie op die websites vaak van hoge kwaliteit. Concurrerende bedrijven én de Inspectie houden nauwlettend in de gaten of iedereen zich aan alle afspraken houdt. Dat biedt tegenwicht tegen veel sprookjes die door anonieme en onbetrouwbare afzenders worden rondgestrooid. Consumenten zijn mondig en handig genoeg om informatie op waarde te beoordelen.”

Meer informatie over de actie van Tros Radar is te lezen op de website Medical Facts.

Bron: Nefarma