GGZ Nederland lanceert campagne 1opde4 op Prinsjesdag

0
308

prinsjesdagEen paginagrote advertentie in Volkskrant, Metro en NRC en de lancering van www.1opde4.nl markeert de start van de campagne 1opde4. De campagne is mogelijk gemaakt door GGZ Nederland, branchevereniging van de geestelijke gezondheidszorg. De campagne heeft tot doel psychische problematiek beter bespreekbaar te maken en daarnaast zichtbaar te maken wat de geestelijke gezondheidszorg te bieden heeft.

Advertentie
In de advertentie vraagt GGZ Nederland aandacht voor de waarde van het werk van de geestelijke gezondheidszorg. Maar liefst 1 op de 4 volwassen Nederlanders krijgt een psychische stoornis. Het onderkennen en behandelen van psychische problemen versterkt de mentale veerkracht van Nederland.

1opde4
Eén op de vier volwassen Nederlanders krijgt een psychische stoornis. Steeds meer mensen durven hierover te praten, maar een deel van de ggz-patienten stuit nog steeds op vooroordelen. De instellingen binnen de geestelijke gezondheidszorg willen bevorderen dat er ook voor deze mensen meer begrip komt. Op de website staan films van patienten die vertellen over hun psychische stoornis en hun ervaringen en van medewerkers die vertellen over het werk van de geestelijke gezondheidszorg.

De campagne
De campagne wordt grotendeels online gevoerd en richt zich vooral op mensen tussen de 20 en 40 jaar. Het hart van de campagne is de website. Via banners op sites die door deze doelgroep vaak worden bezocht, zoals Hyves, word je naar de campagnesite geleid. De website wordt de komende tijd verder uitgebreid met meer films, nieuwe informatie, over het werken in de geestelijke gezondheidszorg en links naar diverse ggz-instellingen. De campagne is ontwikkeld door Maximum.

GGZ Nederland-voorzitter Marleen Barth: “Het is van belang juist jongeren ervan te overtuigen dat de geestelijke gezondheidszorg belangrijk werk doet, maar ook dat een psychische stoornis niet iets is om je voor te schamen. Deze campagne zal meer openheid creeren over psychische aandoeningen en meer jonge mensen interesseren om voor deze sector als werkveld te kiezen.”

Relevant en effectief
Naar verwachting worden in 2009 meer dan een miljoen mensen behandeld in de geestelijke gezondheidszorg. De behandelingen zijn effectief: driekwart van deze patienten functioneert binnen een jaar weer goed. Uit een recente studie (Rifka Weehuizen, ‘Mentaal Kapitaal’) blijkt bovendien dat de behandeling van veel voorkomende stoornissen met een hoge ziektelast, zoals burnout, depressie en angst een goede kosten/baten verhouding heeft. Het geld dat in de geestelijke gezondheidszorg wordt besteed aan preventie en zorg levert gemiddeld een besparing op van het 20- tot 30-voudige aan indirecte kosten.

Vorig artikelUvT houdt debat over Miljoenennota op Prinsjesdag
Volgend artikelZiekenhuis lanceert mobiele radiologieafdeling voor dorpen in de regio
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.