Huisarts wacht uren op ambulance
Een wijkverpleegkundige treft om 16.30 uur een thuiswonende dementerende aan die gevallen is. Ze schreeuwt het uit van de pijn. Om 17.15 uur belt zij de huisartsenpost die een onderdeel vormt van een geïntegreerde spoedpost. De visitehuisarts arriveert om 17.30 uur. De verpleegkundige vertrekt. De huisarts constateert geen fractuur of kneuzing of andere lichamelijk letsel. Mevrouw gilt het uit als zij alleen is in de kamer. Ze is volledig gedesorienteerd. De huisarts regelt een spoedopname in een verpleeghuis. Dat lukt om 17.45 uur. Om 17.46 uur belt de huisarts om een ambulance. De meldkamer beschouwt de rit als besteld vervoer. A1 en A2 ritten gaan voor. Er zijn vele A1 en A2 ritten te doen. De huisarts blijft bij mevrouw. Hij belt nog twee keer naar de meldkamer ambulancezorg. Dan belt hij om 20.00 uur de Huisartsenpost (HAP). De leiding daarvan belt naar de meldkamer. Om 20.15 uur arriveert een ambulance. Om 20.16 uur gaat de huisarts naar de volgende visite. Intussen zijn er drie visites in de wacht. Op de HAP zelf heeft de dienstdoende huisarts in zijn eentje keihard moeten werken. Want de meeste van alle aanlopers van de SEH komen nu naar hem. Tot zover deze werkelijk gebeurde casus.
Ik kwam hem deze week tegen tijdens een bezoek aan een spoedpost. In deze casus zitten positieve en negatieve kwaliteitsaspecten. Opvalt is dat de huisarts zolang moet wachten als ambu-rit besteller. Ik doe een oproep aan u, lezer van deze site, om deze casus zo te herschrijven dat alle kwaliteitsaspecten positief uitvallen. Stuur uw herschreven casus op naar [email protected] De beste oplossing wordt beloond met een Bijenkorf-bon.
Guus Schrijvers