Stoppen met leveren van hulp onder de kostprijs
ArrayEen zorgbestuurder legt uit waarom
“De nieuwe aanbesteding is een moment van bezinning,†zegt directeur/bestuurder van Coloriet Anneke Groenenberg. Zorgorganisatie Coloriet stopte met huishoudelijke hulp in Lelystad. “Wij willen deze zorg niet aanbieden onder de kostprijs. We willen niet inleveren op kwaliteit en daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.â€Diverse zorgorganisaties stoppen met het leveren van huishoudelijke hulp in gemeenten waar de tarieven onder de kostprijs liggen. Coloriet is een van hen. In september besloot de organisatie niet in te schrijven op de aanbestedingen in Lelystad en Almere. Geen makkelijk besluit, aldus Groenenberg, maar wel noodzakelijk.
Zorgorganisaties die huishoudelijke hulp aanbieden, heroverwegen de noodzaak om huishoudelijke hulp te bieden. Een grote verandering is dat zij alfahulpen in dienst moeten nemen. Daardoor worden de kosten hoger. Om kostendekkend te werken moeten ook de tarieven omhoog. Gemeenten gaan daar niet altijd in mee, bijvoorbeeld Lelystad.
Evaluatie
“In deze nieuwe aanbestedingsronde hebben we de huishoudelijke hulp geevalueerd,†vertelt Groenenberg. “Wat levert het op? Wat kost het en hoe zien de tarieven eruit? Het plaatje was negatief.â€
Coloriet heeft geen grote thuiszorgafdeling. Toen de huishoudelijke hulp twee jaar geleden werd overgeheveld naar de Wmo, is Coloriet begonnen met de levering van huishoudelijke hulp. Wat begon als ondersteuning voor mensen in het woon-service gebied rond de verpleeg- en verzorgingshuizen, groeide uit tot een huishoudservice in een groter werkgebied.
Kwaliteit is leidend
“We vinden het jammer dat we de huishoudelijke hulp in Lelystad niet kunnen voortzetten,†zegt Groenenberg, “Ook voor ons personeel en onze clienten.†Gelukkig zijn er goede afspraken met een collega zorgorganisatie, die wel inschreef op de aanbesteding in Lelystad, om medewerkers integraal over te nemen, vertelt Groenenberg. Belangrijk voor haar is dat deze organisatie ook veel aandacht heeft voor de kwaliteit van zorg en goed werkgeverschap. De clienten kunnen kiezen of zij dezelfde medewerker willen houden of overstappen naar een andere zorgorganisatie.
Voor Coloriet is de kwaliteit van zorg leidend. “We bieden een breed palet aan diensten, van huishoudelijke hulp tot behandeling en revalidatie. Voor al die diensten hebben we een hoge standaard. We willen nu niet afdoen aan de standaard door te knijpen op huishoudelijke hulp. We willen ons niet laten leiden door de prijs en daardoor de medewerkers voor de huishoudelijke hulp bijvoorbeeld geen trainingen meer laten volgen.†Liever beperkt Groenenberg de omvang van de dienstverlening.
Geen perspectief
Heel problematisch vindt ze dat niet. “Onder collega’s bestaat de verwachting dat over tien jaar de huishoudelijke hulp in deze vorm niet meer bestaat. Ook uit gemeenten krijg ik signalen dat ze huishoudelijke hulp uit de Wmo willen hebben. Liever laten ze de schoonmaak via het persoonsgebonden budget lopen, waar alfahulpen (die goedkoper zijn) wel een rol kunnen houden. Deze verwachting maakt dat er geen perspectief is voor deze markt. Dus zorgorganisaties willen daar ook niet meer in investeren.â€
Vooralsnog biedt Coloriet wel huishoudelijke hulp in gemeenten met een kostendekkend tarief. “Dat willen we ook zo lang mogelijk blijven doen, als dienst voor de clienten in onze woon-service gebieden.â€
Bron: Actiz