Huisarts uit Nijeveen wint prijsvraag over spoedzorg

ambulanceIn de Nieuwsbrief van 11 oktober van het Julius Centrum stond een prijsvraag. In een casus over een patient op de huisartsenpost scoorde een aantal kwaliteitsaspecten laag. Ik verzocht lezers de casus zo te herschrijven dat alle kwaliteitsaspecten hoog zouden scoren. Nijeveense huisarts Rosemarie Poutsma deed mee en won de prijs, een Bijenkorfbon. Haar tekst is de volgende:

-Wijkverpleegkundige treft patiente om 16.30 uur aan
-zij belt meteen de huisarts (gelukkig is het nog geen 17.00 uur, dus is de eigen huisarts nog bereikbaar)
-de huisarts arriveert om 16.45 uur
-de verpleegkundige blijft tijdens het lichamelijk onderzoek aanwezig
-de huisarts constateert geen lichamelijk letsel, maar hij/zij concludeert wel, dat patiente niet alleen kan blijven
-de huisarts vraagt de verpleegkundige de contactpersoon van patiente te bellen
de huisarts regelt een opname in een verpleeghuis, rond 17.00 uur lukt hem/haar dat
-de huisarts belt vervolgens de meldkamer, om vervoer voor patiente te regelen, en vraagt wanneer de ambulance wordt verwacht
-de huisarts dient de gillende en gedesorienteerde patiente medicatie toe (bijvoorbeeld haloperidol), in een poging haar tot rust te brengen.
-contactpersoon van mevrouw arriveert om 17.10 uur, verpleegkundige vertrekt
-huisarts geeft aan contactpersoon aan, dat de ambulance waarschijnlijk rond half zes arriveert. Indien er onverhoopt een spoedrit tussen komt, zal de meldkamer contact opnemen via telefoonnummer van patiente
-huisarts spreekt af, dat contactpersoon contact met hem/haar opneemt, indien de toestand verslechtert
-huisarts vertrekt om 17.20 uur en hoera, als hij/zij de straat uitrijdt, komt de ambulance hem/haar al tegemoet.

Tot zover deze casus. Wilt u de oorspronkelijke tekst lezen? Ga dan naar www.integratedcare.nl

Guus Schrijvers

Noot redactie:

Guus Schrijvers is Hoogleraar Public health in het bijzonder Structuur en functioneren van de Gezondheidszorg
Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen
en Eerstelijnsgeneeskunde
Universitair Medisch Centrum Utrecht

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen