Gemiddelde webprestaties ziekenhuizen onvoldoende

computer-ziekenhuis-300x199Nog geen vijfde van de ziekenhuisorganisaties heeft een klanttevredenheidsrapport op de website staan.
96,77% toont wachttijden, slechts 6,45% geeft ook doorlooptijden weer op de website. Nog geen kwart van de ziekenhuiswebsites biedt informatie in een vreemde taal. Wel staat op meer dan 80% van de
ziekenhuiswebsites patientenfolders/ -brochures. De gemiddelde overall score ligt op iets meer dan 40%. Dit zijn enkele resultaten uit de Zorgwebmonitor. De monitor is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd. In totaal zijn 92 websites onderzocht.

De Zorgwebmonitor is een kwantitatief onderzoek naar de webprestaties van ziekenhuisorganisaties in Nederland. Hierbij wordt bij ziekenhuisorganisaties onderzocht welke onderdelen zij op de website hebben staan. Denk hierbij aan de mogelijkheid om digitaal afspraken te maken en het hebben van een zoekmachine, maar ook aan de aanwezigheid van een portal, rss feeds en patientenrechten. Hoewel sommige resultaten bemoedigend zijn, blijken veel zaken nog niet aanwezig of op orde. Zorgwebmonitor wil ziekenhuizen inzicht geven in de eigen webprestaties, een vergelijking met andere ziekenhuizen en een referentiekader voor verbeterplannen.
Er zijn ook ziekenhuiswebsites die een zeer goede beoordeling hebben ontvangen, een voorbeeld daarvan is het Albert Schweitzer ziekenhuis dat dit jaar de ranglijst aanvoert. Op plaats 2 volgt het St. Franciscus Gasthuis dat in 2008 op de eerste plaats stond. Vorig jaar stond het Albert Schweitzer Ziekenhuis op de tweede plaats. Hoewel deze kleine verschuiving anders doet vermoeden is ten opzichte van 2007 en 2008 veel veranderd in de ranglijst. Dit komt door een totaal vernieuwde onderzoeksopzet, maar er is meer vernieuwd. Zorgwebmonitor heeft onder meer een nieuwe website. Ook is een toetsingscommissie samengesteld om de kwaliteit, objectiviteit en professionaliteit te waarborgen. De commissie bestaat uit zorgprofessionals.

Na vooronderzoek hebben onderzoekers alle websites aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst
beoordeeld. Deze vragenlijst is beoordeeld door de toetsingscommissie. Vervolgens kregen alle ziekenhuisorganisaties de gelegenheid op de bevindingen te reageren. Om de eigenschappen van de website
inzichtelijker te maken gebruiken we een thematische indeling. De gemiddelde score op een thema is meestal minder dan 50%. Dit is erg laag. Een score van 100% is niet nodig en wellicht irreeel, maar 50% is wel bedroevend laag en ontoereikend. De meest opvallende scores per thema zijn:

  • Gebruiksvriendelijkheid, score ruim 60%.
  • Technische performance, score beneden 30%.
  • E-dienstverlening en Transparantie, score net boven 50%.
  • Centraal stellen patient, score net boven 40%.

Verder blijkt uit de rapportage dat ziekenhuisorganisaties nog een lange weg te gaan hebben naar een website die op
alle thema’s scoort. Een website die gebruiksvriendelijk is en een goede technische performance heeft. Maar ook waaruit blijkt dat de organisatie transparant is en patientgericht. Hoe ver zorg verschuift naar of aangevuld wordt door
internet moet nog blijken. De ranglijst inclusief een doorkijk in de thema’s en de rapportage van 2009 zijn te vinden op www.zorgwebmonitor.nl.

Bron: Zorgwebmonitor

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen