Prijs voor Maastrichts interactief programma voor mensen met diabetes

Array

DIEPManage je eigen ziekte centraal op www.DIEP.nl:Het Diabetes Interactief Educatie Programma (DIEP) van het Maastricht Universitair Medische Centrum+ (Maastricht UMC+) krijgt vandaag de tweejaarlijkse prijs voor diabetes-educatie van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF).

“Zelf je ziekte leren managen, je eigen doelen leren stellen en een agenda opstellen voor het spreekuur bij je zorgverlener”, dat is volgens prof.dr. Nicolaas Schaper, endocrinoloog en hoofdredacteur, het uitgangspunt van DIEP. Mensen met diabetes kunnen daartoe gebruik maken van een interactieve website (www.diep.info) die hen daarbij helpt. “Deze eerste Nederlandse interactieve diabeteswebsite van Maastrichtse makelij wordt in het hele land als e-tool voor de diabeteszorg ingezet. En de kwaliteit ervan is nu met deze prijs wederom bevestigd.“<
Draagvlak
Dat de site bij de diabetes-patienten aanslaat, blijkt ook uit de nog steeds stijgende lijn van het aantal unieke bezoekers: begin 2008 waren dat er nog 20.000; eind 2009 staat de teller stil op ruim 45.000.

Dit succes van DIEP verklaart prof. Schaper door het grote draagvlak dat de site kent: “We hebben de nieuwste interventie-technieken toegepast en alle partijen uit de zorg er bij betrokken, zoals gebruikers, patienten-groepen en vertegenwoordigers van zorg-instanties.”

Maar dat niet alleen. “Ook onze evaluatie in de vorm van wetenschappelijk onderzoek laat zien dat patienten de site hoog waarderen omdat die wordt gedragen en gelegitimeerd door het Maastricht UMC+. Overigens blijkt uit datzelfde onderzoek ook dat DIEP nog niet optimaal wordt benut door de gebruikers omdat ze nog onvoldoende daarin worden ondersteund door de zorgverleners. Om dit te verbeteren zijn we gestart het trainen van zorgverleners om door middel van de training ‘DIEP@work’ de site beter te integreren in hun patientenzorg. Ook zij hebben daar zelf voordeel bij.”

Kiesbeter
Andere overwegingen die een rol spelen in het succes – en daarmee voor de prijs – zijn onder meer dat de site dynamisch is en blijft (nieuwe elementen als zenuwschade door diabetes en insulinebehandeling staan op het punt te worden geïmplementeerd). Bovendien is de site laagdrempelig, in die zin dat de teksten geschreven zijn in ‘gewone mensen taal’, de website gebruik maakt van multimedia-technieken en vooral gebaseerd is op gesproken woord, waardoor mensen die moeilijk lezen er ook mee kunnen werken. Schaper: “En we zijn er trots op dat de website als centrale diabetes-site geïntegreerd is in www.Kiesbeter.nl, de website van de nationale patientenvereniging en meerdere zorgverzekeraars. Deze prijs onderstreept dat dit terecht is.”
Over DIEP Keuzes
Van alle keuzes voor hun kwaliteit van leven, moeten diabetespatienten 98 procent zelf uitvoeren. Soms moet hun leefstijl al veranderen voor klachten die pas over vijf of tien jaar gaan spelen. Veel mensen lukt dat niet. Daarom is het zaak haalbare keuzes te maken. Voor iemand die 120 kilo weegt, kan tien kilo afvallen het hoogst haalbare zijn. De bloedsuikers altijd onder de waarde acht houden, is bijna voor niemand een reeel doel.
Patient
De DIEP-website helpt patienten bij het maken van die keuzes en het stellen van haalbare doelen. Die kunnen zij vervolgens met hun zorgverleners bespreken. Zo bepalen patienten zelf de agenda van het spreekuur bij de arts, dietist, praktijkverpleegkundige en diabetesverpleegkundige.

De diabetessite bestaat uit kleine modules van vijftien minuten, bijvoorbeeld modules voor ‘lichaamsbeweging’ en ‘insuline spuiten’. De totale lengte bedraagt ongeveer zes uur. Patienten kunnen de modules zelfstandig of met hun zorgverleners doorlopen, wat ondersteund kan worden met een werkboek, dat de patient kan krijgen van de zorgverlener.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen