KPN introduceert Lokafoon: mobiele persoonsalarmering voor de zorg

Array

lokafoonKPN introduceert de Lokafoon, een mobiele dienst voor persoonsalarmering voor clienten van zorginstellingen. Het communicatieapparaat, dat het formaat van een polshorloge heeft, zorgt ervoor dat de drager ervan altijd in contact staat met de servicecentrale. Groot voordeel van de Lokafoon is dat de gebruiker niet langer van persoonlijk toezicht afhankelijk hoeft te zijn, maar zich vrij kan bewegen. De nieuwe dienst is tijdens een succesvolle pilot twee maanden intensief getest door 50 zorgclienten van meerdere thuiszorginstellingen.

Communicatie
De Lokafoon is een draagbaar en draadloos communicatieapparaat dat eruitziet als een polshorloge. Dankzij dit apparaat kan de gebruiker altijd en overal contact krijgen met een (medische) servicecentrale, familie of zorgorganisatie. Een telefoonnummer intoetsen is niet nodig: met één druk op de knop is er direct een spreek-luisterverbinding met de centrale. De Lokafoon heeft tevens een ingebouwde gps-ontvanger waarmee de drager snel gelokaliseerd kan worden. De locatiegegevens worden doorgestuurd naar een beveiligde website die alleen voor de servicecentrale toegankelijk is. Daarnaast heeft de gebruiker de mogelijkheid te bellen naar drie voorgeprogrammeerde nummers naar keuze.

Alarmering
De Lokafoon kan ook worden ingesteld om automatisch een alarmsignaal af te geven aan de servicecentrale. Op de Lokafoon kan een zone worden ingesteld waarin de gebruiker zich vrijelijk kan bewegen, bijvoorbeeld het verpleeghuis of het terrein van een Geestelijke Gezondheidszorginstelling (ggz-instelling). Komt hij buiten dit gebied, dan wordt automatisch een alarmsignaal verstuurd.

De Lokafoon is een oplossing waarin het communicatieapparaat en de servicecentrale zijn gebundeld. De dienst kan aangepast worden aan individuele behoeften. Zo kan de drager ervoor kiezen het alarm te laten uitkomen bij een mantelzorger (bijvoorbeeld een familielid, buurvrouw of kennis) in plaats van de centrale. Daarnaast is via de servicecentrale ook contact mogelijk met een team van verpleegkundigen en artsen.

Resultaten pilot
Uit de pilot kwam naar voren dat zowel de eenvoud als de kwaliteit van de Lokafoon en de dienstverlening van de servicecentrale als positief worden beoordeeld. Na de pilot zijn enkele verbeteringen aan het communicatieapparaat doorgevoerd. Onder andere is de batterijduur verlengd.

KPN is in gesprek met alle thuiszorginstellingen die deelgenomen hebben aan de pilot om deze dienst verder uit te rollen. In totaal gaat het nu al om enkele duizenden Lokafoons.

De Lokafoon is een initiatief van KPN-dochter IPT Medical Services. SNT Nederland verzorgt 24×7 de telefonische opvang en afhandeling voor de (medische) servicecentrale.

KPN en zorg
KPN richt zich op introductie van ICT-diensten die de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverleners en de eindgebruiker verbeteren. Zo streeft KPN naar een efficiente zorgketen. Alle diensten zijn erop gericht bij te dragen aan een betere kwaliteit, meer comfort en meer tijd voor zorg. Meer informatie is te vinden op kpn.com/zorg.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen