NZa: prestaties zorgkantoren minder

Array

zorgkantoorVooral inkoopproces zorgkantoren moet beter
Zorgkantoren, AWBZ-verzekeraars en het CAK hebben redelijk gepresteerd in 2008, zo blijkt uit periodiek onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar de uitvoering van de AWBZ. Opvallend is wel dat de prestaties van de zorgkantoren  licht gedaald zijn ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral het inkoopproces vergt verbeteringen. De NZa heeft een aantal zorgkantoren acties ter verbetering van het inkoopproces opgelegd.

Deze zorgkantoren moeten in 2009:

zorgaanbieders tijdig op de hoogte stellen van het totale budget in de zorgkantoorregio; verzekerden actief benaderen als wachttijden onaanvaardbaar lang zijn; indicaties van PGB-houders betrekken bij het in te kopen volume aan zorg; nagaan of beschikbare informatie over (de kwaliteit) van het gecontracteerde zorgaanbod correct is; de zorginkoop betaalbaar houden.

De NZa gaat de naleving van de AWBZ-regelingen op deze punten komend jaar zorgvuldig monitoren en neemt waar nodig (handhavings-)maatregelen. Daarnaast overweegt de NZa het toetsingskader 2009 aan te scherpen ten opzichte van 2008.

De NZa heeft ook de rechtmatigheid van de ontvangsten en uitgaven van AWBZ-verzekeraars over 2008 beoordeeld en constateert daarbij geen onrechtmatigheden. Ook voor het CAK geldt dat de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden over 2008 in zijn totaliteit voldoende is.

In het rapport Uitvoering AWBZ staan de belangrijkste bevindingen van het periodiek onderzoek door de NZa. De NZa let bij deze prestatiemetingen vooral op de uitkomst van processen rondom de zorg (contracteerbeleid, toegankelijkheid van zorg en kwaliteit zorgverlening), de kostenbeheersing, de bedrijfsvoering en administratie. Het belang van de consument staat daarbij steeds centraal.

Bijlage: Algemeen rapport Uitvoering AWBZ 2008

Bron: NZa

Recente artikelen