Monitor Borstkankerzorg sinds 1 januari online
Op 1 januari 2010 is de de Monitor Borstkankerzorg van de BorstkankerVereniging Nederland (BVN) online gegaan en te bekijken via www.borstkanker.nl. De eerste 2 weken is de Monitor alleen beschikbaar als sneak preview voor ziekenhuizen, daarna wordt de Monitor opengesteld voor iedereen. Met de Monitor Borstkankerzorg wordt een grote stap vooruit gezet in het transparant maken van de borstkankerzorg in Nederland. MediQuest ondersteunt de BVN bij de operationalisatie van de Monitor. Op de website van de BVN kunt u een demo zien van de Monitor Borstkankerzorg.
Wat is de Monitor Borstkankerzorg?
Van alle initiatieven die de afgelopen jaren zijn ontplooid om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken, is de Monitor het eerste webbased instrument dat zowel zorginhoudelijke kwaliteit als patientervaringen (door middel van de CQ index) inzichtelijk maakt. Deze informatie maakt voor patienten duidelijk wat zij van een ziekenhuis mogen verwachten en ondersteunt een gemotiveerde keuze voor een ziekenhuis. Daarnaast kunnen zorgverleners en zorginstellingen de gegevens gebruiken om de zorg op een hoger kwaliteitsniveau te brengen.
Welke gegevens presenteert de Monitor?
De Monitor presenteert de uitkomsten van de CQ Index “Ervaringen met zorg rondom een borstafwijkingâ€. Hiervoor vraagt de BVN, in samenwerking met de ziekenhuizen, patienten naar hun ervaring met het ziekenhuis waar ze behandeld zijn. De ziekenhuizen krijgen hiervan een continue rapportage en kunnen dus op de voet volgen hoe de ervaringen van hun patienten zijn. Daarnaast presenteert de Monitor de beschikbare data van de IGZ en Zichtbare Zorg met betrekking tot borstkankerzorg. Hierover vindt overleg en afstemming plaats met de NABON (registratie mammazorg), zodat de Monitor blijft aansluiten bij bestaande registraties. Met behulp van een roze lintje wordt weergegeven of de ziekenhuizen voldoen aan de minimale eisen die de BVN stelt aan de borstkankerzorg in Nederland.
Op deze manier krijgt de patient inzicht in hoe de borstkankerzorg in een bepaald ziekenhuis georganiseerd is, welke ervaringen andere patienten met dat ziekenhuis hebben en in hoeverre het ziekenhuis voldoet aan de verwachtingen van de BVN. De BVN adviseert gebruikers van de Monitor om deze informatie met hun huisarts te bespreken.
Hoe is de Monitor tot stand gekomen?
Het idee van de Monitor Borstkankerzorg is gestart in 2005. Met financiering van Stichting Pink Ribbon heeft de BVN in samenwerking met het Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg CBO het concept ontwikkeld. De BVN heeft alle belanghebbende partijen in de zorg voor borstkankerpatienten uitgenodigd voorafgaand en tijdens het ontwikkelen van het instrument mee te denken en te werken. De operationele fase, waarin de structurele exploitatie en onderhoud worden gerealiseerd, is overgedragen aan MediQuest. De BVN blijft eigenaar van de Monitor Borstkankerzorg.
In de ontwerpfase hebben ervaringsdeskundigen bepaald welke keuze-informatie belangrijk is voor patienten. Dit is aangescherpt tijdens een werksessie met ervaringsdeskundigen en professionals. Vervolgens is het besproken in de adviesraad van de BVN en vastgesteld door het bestuur van de BVN. De samenstelling van de minimale eisen vanuit de BVN is continu in ontwikkeling en wordt jaarlijks geevalueerd. In afstemming met de landelijke datasets, de NABON en de achterban van de BVN worden de eisen aangescherpt en zonodig vervangen.