Foodwatch: ‘gezonde’ Mona Yoki Drink bevat evenveel suiker als cola

Mona’s Yoki Drink Aardbei is door de mand gevallen bij een kritische inspectie door foodwatch Nederland, de nieuwe consumentenorganisatie voor voedsel. Op de verpakking prijkt een grote aardbei, die de suggestie wekt dat aardbei een significant bestanddeel is van deze drinkyoghurt. Maar volgens de kleine lettertjes op het etiket achterop bevat het drankje slechts 0,6 procent aardbeiensap. foodwatch vindt dat Mona de consument met de naam Yoki Drink Aardbei om de tuin leidt.

Foodwatch heeft ook naar het suikergehalte gekeken. Mona promoot dit product als een “gezonde yoghurt drink met puur vruchtensap en 0% vet”. Ondertussen bevat elk literpak Mona Yoki Drink Aardbei evenveel suiker als een literfles cola en een feitelijk verwaarloosbare hoeveelheid vruchtensap.

Yoghurt met zo weinig aardbeien smáákt natuurlijk ook niet naar aardbei, daarom heeft Mona smaakaroma toegevoegd. De mooie roze kleur komt ook al niet van aardbeien, maar van 0,4 procent sap van de roodkleurende Aroniabes.

“Het is niet gek dat mensen steeds dikker worden, als dit soort producten vol suiker als gezond worden verkocht”, constateert Bart van Opzeeland van foodwatch “Er moet een einde komen aan deze vorm van misleiding.”

Mensen hebben recht op veilig en gezond voedsel en heldere informatie, vindt foodwatch. “Dit soort praktijken zijn tegenwoordig gebruikelijk in de levensmiddelenindustrie” zegt Bart van Opzeeland ” Mona Yoki Drink Aardbei is maar één van de vele voorbeelden”. Daarom moet de industrie duidelijk en eerlijk gaan communiceren over levensmiddelen.

Consumenten kunnen FrieslandCampina, de fabrikant achter het zuivelmerk Mona, via de website www.foodwatch.nl een e-mail sturen met daarin de oproep om voortaan eerlijk en transparant te zijn over Mona producten en ingredienten, zodat consumenten zelf kunnen bepalen wat ze eten.

Bron:Foodwatch.nl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen