Keuze aan de klant

Array

lidy-harteminkBij het afnemen van een product of dienst willen wij allemaal kunnen kiezen voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo publiceert de Consumentenbond al vele jaren resultaten van onderzoeken en ranglijsten van de best scorende producten. Op deze wijze kunnen wij kennis nemen van “de beste koop”.

In de gezondheidszorg is deze werkwijze nog niet erg gebruikelijk. Dat komt doordat de medische zorg complex is en per persoon verschillende resultaten kan opleveren. Toch worden er de laatste jaren steeds vaker ranglijsten gepubliceerd met het doel ons te informeren waar wij het beste terecht kunnen voor goede zorg. Zo kwam de Volkskrant eind december met een ranglijst van verpleeghuizen. Maar wat is de waarde van deze informatie en wat kunnen wij ermee?In december 2007 werd voor het eerst een ranglijst van verpleeghuizen gepubliceerd. Onlangs is dit dus voor een tweede keer gebeurd. Wie de uitkomsten van 2007 en 2008 kritisch vergelijkt, valt op dat de best scorende huizen van 2007 fors zijn gedaald. En het omgekeerde geldt ook: veel laag genoteerden uit 2007 staan opeens hoog in de lijst 2008. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat een andere meetmethode is gebruikt. Opvallend is dat beide keren het oordeel van clienten zelf buiten beschouwing is gebleven.

Het is op zich een goed streven een ranglijst te maken, maar dan dient het wel goed gebeuren. Het doel is u als klant te ondersteunen bij het maken van uw keuze. Daarbij moet u er vanuit kunnen gaan dat de meetmethode betrouwbaar is en geen appels met peren worden vergeleken. Ik denk dat met deze ranglijst u als klant geen dienst wordt bewezen.. Tevens wordt met de publicatie voorbij gegaan aan imago-effecten op de verpleeghuizen in Nederland.

Univé contracteert vele verpleeghuizen in Nederland. Wij stellen, net als de andere zorgverzekeraars, duidelijke kwaliteitseisen op het gebied van de inhoud van de zorg, de organisatie ervan en de service. Daarom kunt u voor het bepalen van uw keuze het beste terecht bij de Zorgbelang organisatie of het Zorgkantoor in uw regio. Natuurlijk kunt u ook altijd contact opnemen met uw Zorgverzekeraar.

Hebt u vragen of reacties over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Lidy Hartemink
Directeur Gezondheidszorg

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen