Succesvolle start hepatitis B campagne ‘China aan de Noordzee’ in Den Haag

Op zaterdag 13 februari ging de hepatitis B campagne ‘China aan de Noordzee’ officieel van start tijdens de Chinese Nieuwjaarviering in het Stadhuis van Den Haag. Meer dan 200 Chinezen uit de regio Haaglanden, van jong tot oud, lieten bloed prikken, zodat zij op hepatitis B getest kunnen worden. Het animo was boven verwachting en vormt een stevige basis voor het vervolg van de campagne, die tot en met mei 2010 loopt.

Chinezen laten zich prikken
Om 12.00 uur dienden de eerste Chinezen zich al aan voor het bloedprikken, dat werd verzorgd door verpleegkundigen van het Medisch Centrum Haaglanden. Chinese vrijwilligers hielpen de mensen door het registratieformulier en fungeerden tevens als tolk. Door de grote toestroom besloot men door te gaan met prikken tot na het einde van de festiviteiten in het Atrium van het Stadhuis. Kees Dirksen, arts infectieziekten GGD Den Haag: “Het was een fantastisch begin van onze campagne. Het steunt ons dat zoveel Chinezen zich hebben laten prikken en daarmee de ernst van de risico’s van hepatitis B onder ogen durven zien. We zijn erg blij met de enthousiaste reacties die we hebben gekregen. Tot en met mei zullen we met z’n allen proberen nog zoveel mogelijk Chinezen uit de regio te testen.”

China aan de Noordzee

De campagne ‘China aan de Noordzee’ heeft tot doel om de Chinese bevolking in de regio Haaglanden te informeren over de oorzaken en gevolgen van hepatitis B, hoe een besmetting is te voorkomen en hoe de ziekte behandeld kan worden. Het testen van Chinezen op de aanwezigheid van het hepatitis B-virus vormt hierbij een belangrijk onderdeel. Alleen via een bloedtest kan namelijk worden vastgesteld of iemand dit virus (meestal ongemerkt) bij zich draagt. Wethouder van Welzijn, Volksgezondheid en Emancipatie, Bert van Alphen: “De gemeente Den Haag ondersteunt deze campagne van harte. Wij zijn heel blij dat er op deze manier echt iets kan worden gedaan voor een groep mensen die ziek is, maar dit zelf vaak niet weet. Via deze campagne leveren wij een flinke bijdrage aan de volksgezondheid.’’

Campagnekalender

Gedurende de campagneperiode biedt de GGD Den Haag op diverse plaatsen gratis bloedtesten aan en wordt voorlichting over hepatitis B gegeven bij Chinese verenigingen en buurthuizen en tijdens festiviteiten waar veel Chinese bezoekers verwacht worden. In diverse wijken waar veel Chinezen wonen, worden campagnefolders en posters uitgedeeld. Op de volgende data kunnen Chinezen uit de regio Haaglanden zich laten prikken:

6 maart 2010 12.00 – 16.00 uur De Chinese Brug Zuidwal 94, Den Haag
17 maart 2010 15.00 – 18.00 uur De Chinese Brug Zuidwal 94, Den Haag

Deze campagnekalender wordt voortdurend aangevuld met nieuwe lokaties. De meest recente versie van het overzicht is gedurende de campagneperiode te vinden op de website www.zegneetegenhepatitisb.nl

Informatie

Meer informatie over hepatitis B, de campagne en een campagnekalender is te vinden op: www.zegneetegenhepatitisB.nl.

Meer informatie over de GGD Den Haag, Medisch Centrum Haaglanden, Nationaal Hepatitis Centrum (NHC), Stichting de Chinese Brug en Unit Intercultural, zie de websites:

http://denhaag.nl/home/bewoners/zorg-en-welzijn.htm;

www.mchaaglanden.nl;

www.hepatitis.nl;

www.chinesebrug.nl/;

www.interculturaldh.nl/

Fleishman-Hillard Amsterdam

Over Fleishman-Hillard

Fleishman-Hillard Inc. is één van de grootste communicatieadviesbureaus ter wereld. Het bedrijf heeft zijn reputatie opgebouwd door met strategische communicatie te bieden wat opdrachtgevers het meest waarderen: zinvolle, positieve en meetbare impact op de resultaten van hun organisaties. Fleishman-Hillard staat bekend vanwege uitstekende klantservice en een sterke bedrijfscultuur die is gebaseerd op teamwerk, integriteit en persoonlijke betrokkenheid. Met het hoofdkantoor in St. Louis, werkt de onderneming via 80 eigen kantoren voor opdrachtgevers in Noord-Amerika, Europa (o.a. Amsterdam, Londen, Berlijn, Brussel, Parijs, Madrid, Milaan), Azië, Latijns Amerika, Australië en Zuid-Afrika. Meer informatie over Fleishman-Hillard is te vinden op: www.fleishman.com, www.fleishmaneurope.com, www.fleishman.nl.



Fleishman-Hillard is onderdeel van Omnicom Group (NYSE: OMC). Omnicom is een wereldwijd toonaangevende speler op het gebied van advertising, marketing en corporate communicatie. Een variëteit aan Omnicom-netwerken en -bedrijven biedt reclame, strategische mediaplanning en -inkoop, direct- en promotional marketing, public relations en andere gespecialiseerde communicatiediensten aan meer dan 5.000 opdrachtgevers in 100 landen aan.

Recente artikelen