Internet verandert relatie tussen patiënten, artsen en verzekeraars ingrijpend

Array

Door de verdere ontwikkeling van internet komen veel verbeteringen in de zorg ‘spontaan’ dichterbij. Transparantie over diagnoses, behandelmogelijkheden en kosten, maar ook een gelijkwaardiger verhouding tussen professional en patient horen daarbij. Zorgkosten kunnen verminderen net als een dreigend arbeidstekort in de zorg. De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) brengt in zijn advies Gezondheid 2.0 de veranderingen in kaart en roept alle betrokken partijen op om de grote mogelijkheden van sociale media te benutten. Nieuwe technologieen en de wijze waarop ze worden ingezet ondersteunen de persoonlijke en professionele besluitvorming over gezondheid en zorg. Door informatie-uitwisseling, samenwerking en netwerkvorming kunnen mensen een ‘betere patient’, maar ook een ‘betere professional’ zijn. Dit leidt tot kwaliteitsverbetering van het zorgsysteem als geheel. Een beter geïnformeerde patient is een gelijkwaardige partner bij de besluitvorming over behandeling maar ook bij zelfmanagement van chronische aandoeningen. Meer informatie over gezonde leefwijzen kan daarnaast leiden tot het voorkomen van ziekten of het verminderen van de nadelige gevolgen. Dit kan bijdragen aan het verlagen van de zorgkosten en van de dreigende arbeidstekorten in de zorg.

Hoewel de ontwikkeling van het internet een autonoom proces is, moet volgens de RVZ de overheid zelf actief meedoen, ook om de belemmeringen en de risico’s voor andere partijen weg te nemen of te verminderen. De geïnstitutionaliseerde zorg is bijzonder ‘veranderingsresistent’ en pas net gewend aan web 1.0. De cultuur in de zorg is niet gericht op vernieuwingen, voor zover deze geen betrekking hebben op de medische zorg. Transparantie en een zorgconsument die zelf de regie voert zijn niet voor alle betrokkenen een aantrekkelijk perspectief.

De Raad noemt twee andere terreinen waarop de overheid moet handelen bij de verdere ontwikkeling van Gezondheid 2.0. Dit is het tegengaan van misbruik van gegevens en het bevorderen dat zorgconsumenten kunnen profiteren van de mogelijkheden die 2.0 biedt. Voorkomen moet worden dat er een digitale zorgkloof ontstaat.

Zorgaanbieders moeten de sociale media benutten om samen met de patient de zorg te optimaliseren. Zorgverzekeraars kunnen op grond van de ervaringen van verzekerden betere zorgproducten inkopen. Burgers en patientenorganisaties kunnen een actievere rol spelen in het zorgproces, zowel bij het voorkomen dat zij aanspraak moeten maken op zorg, als door zelfmanagement van een (chronische) ziekte.

Op deze website vindt u naast het advies en de achtergrondstudies nog andere informatie aan. Daar treft u ook een video aan van een goed voorbeeld van zelfmanagement bij het LUMC. Op de website vindt u ook een (gesproken) column van internet-journalist Herbert Blankesteijn over Gezondheid 2.0 en een video van studenten van de HKU.
Via http://rvz-health20.ning.com kunt over het advies in discussie treden met andere belangstellenden.

Gezondheid 2.0
Het advies ’Gezondheid 2.0’ verschijnt begin maart in gedrukte vorm. Dan is deze publicatie te bestellen via de website. U kunt hier het advies downloaden.

Bij het advies hoort de achtergrondstudie ’Health 2.0: It’s not just about medicine and technology, it’s about living your life’ door mw. prof. dr. Valerie Frissen. Klik hier voor deze achtergrondstudie.

Colomnist Herbert Blankensteijn schreef over het advies een column ’Hersenoperatie 2.0’. Klik hier voor de tekst en hier voor de gesproken tekst.

De studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) maakte een video over het advies Gezondheid 2.0
U wordt hiervoor doorgeschakeld naar YouTube.
Klik hier voor de toelichting bij deze video.

Overige informatie:

Bron: RVZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen