My Stop Buddy – Iphone app voor rokers

Array

Jonge Delftse ondernemer introduceert vanaf 1 maart wereldwijd de stoppen met roken applicatie My Stop Buddy in de AppStore van de iPhone.
iPhone-app My Stop Buddy helpt rokers die willen stoppen. Mensen die willen stoppen met roken krijgen 21 dagen ondersteuning door het invullen van een persoonlijk profiel, 150 activiteiten voor de moeilijke momenten, 75 moppen over gezondheid en feedback, zoals het uitgespaarde geld door de stoppoging. My Stop Buddy is altijd bij de hand, persoonlijk, herkent gebruikers en houdt rekening met hun situatie. Ex-rokers krijgen steun wanneer ze willen: ’s morgens, ’s nachts, op het werk of in het café. Als stunt voor lancering geldt op 1 maart een korting van ruim 60%.

De app laat onder meer vijf knoppen op het scherm zien. De knoppen corresponderen met een bepaalde emotie, bijvoorbeeld stress, verveling en ontspanning. De ex-roker wordt hierdoor bewuster van zijn rookgedrag. Een druk op de juiste emotieknop en antwoorden over de situatie van de gebruiker leveren alternatieve bezigheden op, die afleiding bieden tijdens het moment dat de ex-roker verlangt naar een sigaret. De mening van de gebruiker over de activiteiten en de voortgang van de stoppoging worden gedurende 21 dagen bijgehouden. Online feedback van de gebruikers via bijvoorbeeld een forum op de website, geeft de mogelijkheid de app in de toekomst te optimaliseren.

Wetenschappelijke basis
Drie jaar geleden studeerde industrieel ontwerper ir. Lianne Sleebos af aan de TU Delft op Impuls, een innovatieve methode om rokers te ondersteunen bij het stoppen. STIVORO en de Nederlandse Hartstichting zijn in 2007 nauw betrokken bij het afstudeerproject. De basis van de methode komt uit de verschillende stoppen-met-roken-theorieen, welke hun nut al hebben bewezen. De introductie van de iPhone met de AppStore in Nederland, ruim anderhalf jaar geleden, biedt nieuwe kansen. Sleebos ontwikkelde recentelijk, samen met een freelance programmeur, een app(licatie) voor de Apple-telefoon.


Wereldwijde lancering

My Stop Buddy wordt wereldwijd gelanceerd in het Nederlands en Engels voor een prijs van 2,99 euro. Dit bedrag ligt onder de prijs van één pakje sigaretten en bespaart de ex-roker veel geld uit, na een succesvolle stoppoging. Vanaf 1 maart kan de consument de tool online ophalen en op die dag geldt een speciale korting van ruim 60%. In de toekomst wil het bedrijf onder het merk My Stop Buddy meer app’s ontwikkelen, die gedragsverandering ondersteunen.

My Stop Buddy is een Iphone app(licatie) om rokers te ondersteunen bij het stoppen. De app geeft mensen, die een stoppoging gaan ondernemen, ondersteuning gedurende 21 dagen door het invullen van een persoonlijk profiel, 150 activiteiten voor de moeilijke momenten, 75 moppen over gezondheid en feedback, zoals het uitgespaarde geld door de stoppoging.

De applicatie laat onder meer vijf knoppen op het scherm zien. De knoppen corresponderen met een bepaalde emotie, bijvoorbeeld stress, verveling en ontspanning. De ex-roker wordt hierdoor bewuster van de reden van zijn rookgedrag. Een druk op de juiste emotieknop en antwoorden over de situatie van de gebruiker leveren alternatieve bezigheden op, die afleiding bieden tijdens het moment dat de ex-roker verlangt naar een sigaret. De mening van de gebruiker over de activiteiten en de voortgang van de stoppoging worden gedurende 21 dagen bijgehouden.

My Stop Buddy is een nieuwe en frisse methode om de gewoonte van het roken te doorbreken door het aanbieden van alternatieve bezigheden. My Stop Buddy heeft zowel inhoudelijk als esthetisch een positieve en ‘fun’ benadering, die past bij de Iphone. De app is altijd bij de hand, herkent gebruikers en houdt rekening met hun wisselende situaties. Ex-rokers krijgen steun: ‘s morgens, ‘s nachts, op het werk of in het café.

De app heeft meer voordelen. My Stop Buddy:
• stimuleert een actieve houding en verbetert het zelfvertrouwen van de gebruiker. Het zet aan om met een actieve houding oplossingen te zoeken en te veranderen.
• kan door het aanbod van bezigheden leiden tot het zelf generen van andere activiteiten door de gebruikers. Dit wordt onder andere gestimuleerd door een forum.
• geeft steun tijdens de moeilijke momenten, wanneer de ex-roker verlangt naar een sigaret. Dit is de grootste dreiging voor terugval.
• is op twee manieren duurzaam 1) de applicatie is ontwikkeld om een maatschappelijk en individueel probleem op te lossen; het probleem dat rokers ervaren tijdens het stoppen met roken, en 2) apps vallen onder Product-Service-Systems (PSS). Deze systemen zorgen vaak voor een dematerialisering van producten door middel van de aanvullende dienst.
• gebruikt voor de promotie en optimalisering van de app vooral het internet en haar sociale netwerken als hyves, facesbook, rokersforums, etc. Dit wordt web 3.0 genoemd: iedereen kan onderdeel van de discussie zijn.

De basis van de innovatieve methode komt uit bestaande, bewezen en aan stoppen-met-roken gerelateerde theorieen. De zes belangrijkste theorieen zijn:
1) Stages of Change (SOC) model – Prochaska en DiClemente
2) Classical Conditioning – Pavlov
3) Rational Emotieve Therapie (RET) – Albert Ellis
4) De contradictie in schijnbare effecten – Jan Geurtz
5) Het verloop van een trekaanval – W. de Gruyter
6) 21 days habit theory – Maxwell Maltz

Drie jaar geleden studeerde industrieel ontwerper ir. Lianne Sleebos af aan de TU Delft op Impuls, innovatieve methode om rokers te ondersteunen bij het stoppen. STIVORO en de Nederlandse Hartstichting zijn in 2007 nauw betrokken bij het afstudeerproject en zorgen voor het theoretische kader door experts op het gebied van stoppen met roken. Er zijn diverse ontwerptechnieken gebruikt om tot een innovatieve methode te komen, zoals een literatuuronderzoek, een contextmapping studie en het definieren van vier ontwerprichtingen waaronder ‘alternatieven op maat’. Die richting is door een expertpanel gekozen tot het meest belovend en daarom verder uitgewerkt. De laatste stap in 2007 is het ontwerpen drie concepten voor de fysieke verschijningsvorm, waaronder de integratie in een mobiele telefoon. Die optie bleek in 2007 niet haalbaar, want de telefoonmarkt bood nog te weinig mogelijkheden voor de introductie van de applicatie. De betrokken afstudeerbedrijven, Stivoro en de Nederlandse Hartstichting, waren niet in staat een budget vrij te maken voor onderzoek en marktintroductie van één van de concepten.
My Stop Buddy wordt wereldwijd gelanceerd in het Nederlands en Engels voor een prijs van 2,99 euro. Dit bedrag ligt onder de prijs van één pakje sigaretten en bespaart de ex-roker veel geld uit, na een succesvolle stoppoging. Vanaf 1 maart 2010 kan de consument de tool online ophalen en installeren en op die dag geldt een speciale korting van ruim 60%.
De komst van de Iphone met de AppStore in de zomer van 2008 in Nederland biedt een kans om de mogelijkheden van Impuls weer serieus te bekijken. In de zomer van 2009 is het concept van de innovatieve methode in een mobiele telefoon door ontwikkeld voor de Iphone met als merknaam My Stop Buddy. Op 1 maart wordt de Iphone app wereldwijd gelanceerd. Als stunt voor lancering geldt op 1 maart een eenmalige korting van ruim 60%. In de toekomst wil het bedrijf onder het merk My Stop Buddy meer app’s ontwikkelen, die gedragsverandering ondersteunt.

My Stop Buddy wordt wereldwijd gelanceerd in het Nederlands en Engels voor een prijs van 2,99 euro. Vanaf 1 maart kan de consument de tool online ophalen en op die dag geldt een speciale korting van ruim 60 procent. In de toekomst wil het bedrijf onder het merk My Stop Buddy meer app’s ontwikkelen, die gedragsverandering ondersteunen.

Bron: Zorginnovatieplatform, Stivoro, TU Delft

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen