Gezondheidszorg investeert in marketingkennis

Array

Nederlandse zorgaanbieders hebben onvoldoende marketingkennis. Dit blijkt uit onderzoek van het Zorgmarketingplatform onder 73 Nederlandse ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorgaanbieders. 40% van de respondenten meldt dat “onvoldoende marketingdeskundigheid” een belangrijk obstakel vormt bij de invoering van marketing in de gezondheidszorg. Ook blijkt dat meer dan 50% van de respondenten behoefte heeft aan aanvullende marketingopleidingen en trainingen.

Daarom organiseert het Zorgmarketingplatform negen leerzame masterclasses over belangrijke marketingonderwerpen. Korte, praktijkgerichte workshops met een hoog “how to do” gehalte en veel praktische handvatten, best practices, tips en trucs.De negen Masterclasses Marketing in de Gezondheidszorg zijn:
1. Marktonderzoek en klantonderzoek in de zorg
2. Communicatie & PR in de zorg
3. Klanten werven via internet en website-optimalisatie
4. Klantgericht werken in de zorg
5. Zorgrelatiemanagement, CRM en CRM-systemen in de zorg
6. Klantloyaliteit in de zorg
7. Opstellen van een zorgmarketingplan
8. Strategische zorgmarketing
9. Strategisch relatiebeheer en accountmanagement

De masterclasses zijn bestemd voor managers en medewerkers van zorgorganisaties die zich bezig houden marketing- en communicatievraagstukken.

Kijk op zorgmarketingplatform.nl voor meer informatie over de Masterclasses Marketing in de Gezondheidszorg en het Zorgmarketing Onderzoek 2009.

Nu marktwerking in de gezondheidszorg een feit is, moeten zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren om te overleven en om de gunst van zorgverzekeraars en patienten te winnen. De invoering van “marketing” is dan een logische stap, maar blijkt in de praktijk vaak moeilijk te zijn voor zorgaanbieders door onvoldoende marketingkennis.

Zorgmarketingplatform

Het Zorgmarketingplatform (zorgmarketingplatform.nl) is een kennisplatform van en voor bestuurders en managers in de gezondheidszorg. Het doel is het uitwisselen van kennis en ervaring op marketinggebied en versterken van de marketingfunctie van zorginstellingen. Het Zorgmarketingplatform organiseert bijeenkomsten, workshops, onderzoek en publicaties.

Het Zorgmarketingplatform heeft in het najaar 2009 een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg. Aan het onderzoek hebben 73 bestuurders en managers meegedaan van grote ziekenhuizen, verzorging- en verpleeghuizen, thuiszorgorganisaties en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg. In het onderzoek is ook gevraagd naar de marketingdeskundigheid en de opleidingsbehoefte.

Recente artikelen