Tips om de switch van wintertijd naar zomertijd goed door te komen

2
886

zomertijdDe overgang van zomertijd naar wintertijd, komend weekend, doet de meeste mensen niet veel.  Toch kan de switch van winter- naar zomertijd  bij sommigen voor een vervelende jetlag zorgen, die weken (zo niet langer) kan duren. Al is het maar een uurtje. En je reist niet naar de andere kant van de wereld reist. Toch kan dat ene uur de biologische klok behoorlijk van slag doen raken, zo zeggen onderzoekers. Een soort jetlag zonder vakantie. Onder hen is Martha Merrow, hoogleraar moleculaire en genetische chronobiologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Mensen denken vaak dat het niet zoveel uit maakt; overgaan van zomer- op wintertijd is als een reisje naar Engeland. Maar toch kan vooral de terugreis zorgen voor een jetlag van enkele weken.” Sommige mensen hebben enkele dagen tot weken nodig om zich aan te passen aan de nieuwe klok. Symptomen kunnen vermoeidheid, geheugenverlies, desorientatie, gezwollen handen en voeten, hoofdpijn, spijsverteringsproblemen, draaierigheid en dergelijke zijn. Maar wat kan je daar nu aan doen. Volg deze simpele tips en je zult er minder last van hebben van de overgang naar zomertijd.  Begin een paar dagen voor het weekend van de switch je slaappatroon al aan te passen aan het schema dat je op je in de zomertijd wilt aanhouden. Door het tijdstip dat je naar bed gaat iedere dag met een kwartiertje aan te passen.

  1. Zet je horloge na 18.00 uur alvast op de zomertijd, dit kan werkelijk helpen om meer aan de nieuwe tijd te wennen!
  2. Drink geen alcohol of cafeïnehoudende dranken tijdens.
  3. Eet licht maar strategisch. Onthoud dat maaltijden met veel proteïnen je eerder wakker houden, koolhydraten je slaperig maken en je door vettig voedsel wat traag kunt worden.
  4. Sommige mensen zweren bij melatonine omdat deze bij een jetlag de slaap zou bevorderen. Melatonine is een natuurlijk hormoon wat door ons lichaam wordt geproduceerd en kan worden gekocht als een voedingssupplement.
  5. Neem maandag vrij om langzaam te acclimatiseren.

2 REACTIES

  1. Hoever kan je gaan. We hebben het over Eén uurtje. Soms kan je onderzoeken om het onderzoeken. Bij sommige dingen moet je niet te lang stilstaan. Zeker niet bij 60 minuten.

  2. In het berichtje wordt duidelijk gesteld dat de overgang naar de zomertijd bij sommigen een vervelende jetlag veroorzaakt.Laat mij nou toevallig bij die sommigen horen! Daarom dan ook mijn hartelijk dank voor de tips.

Comments are closed.