Maasstad Ziekenhuis treedt toe tot Platform e-Health

Array

Het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis trad dinsdag 23 maart voor het eerst toe tot het Platform e-Health, dat die middag voor de twaalfde keer een symposium werd georganiseerd. Het Platform is een forum waar zorgorganisaties en hulpverleners hun ervaringen, kennis en kunde over elektronische en digitale geneeskunde en zorg met elkaar uitwisselen. Internet maakt de zorg beter, transparanter en goedkoper. Internet zorgt bovendien voor beter geïnformeerde en verstandiger patienten en voor meer armslag voor professionals in de zorg. Alleen maar voordelen dus met dat internet, proclameert nu ook de Raad voor de Gezondheid en Zorg (RVZ) in zijn onlangs uitgebrachte advies Gezondheid 2.0.

De Nederlandse Vereniging voor e-Health (NVeH), waarvan het Platform deel uitmaakt, weet dat al lang. Zij pleit al jaren voor brede inbedding van veilige en hoogwaardige digitale zorg in zorgorganisaties en huisartspraktijken.

Facebook, Hyves en Twitter
De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg adviseert o.a. de mogelijkheden van zogeheten social media (Hyves, MSN, Facebook) te benutten. Een van de sprekers op het symposium, manager Marketing & Communicatie Dick Berkelder van het Maasstad Ziekenhuis, vertelde hoe het ziekenhuis op dat gebied al aan de weg timmert. Het Maasstad Ziekenhuis is aanwezig op Facebook, Hyves en Twitter, met een omgeving waar patienten, maar ook artsen en verpleegkundigen elkaar virtueel kunnen ontmoeten.

Want evenals politici houdt het Maasstad Ziekenhuis graag de vinger aan de pols bij de ‘achterban’. Wat wil de patient? Hoe kunnen wij hem nog beter van dienst zijn? Niet alleen in de spreekkamer en op de verpleegafdeling, maar vooral ook thuis achter de computer kunnen patienten het ziekenhuis aan onbetaalbare tips en adviezen helpen.

Online afspraken maken
Verder is gebleken dat patienten het prettig vinden om zelf de regie te voeren over de weg die zij afleggen in de zorg. Daarom biedt het Maasstad Ziekenhuis hen de mogelijkheid om zelf online afspraken te maken op de poli’s. En kunnen patienten bij speciale zuilen in de receptie van de poliklinieken elektronisch een patientenpasje aanmaken, waarmee ze zichzelf vervolgens in het ziekenhuis inchecken.

Het Maasstad Ziekenhuis heeft bovendien een website ontworpen waarop patienten, en ook verwijzers, gegevens kunnen vinden over actuele wachttijden, over behandelingen en onderzoeken en over speciale poliklinieken, zoals de menstruatiepoli en de poeppoli.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen