Emailcontact met huisarts kan niet zomaar….

Array

Op 22 maart stond op deze site een bericht dat prof.dr. Guus Schrijvers verrast was over de mogelijkheid met de kapper online een afspraak te maken, terwijl dat bij huisartsen geen gemeengoed is. Vorige week meldde Jorien Kruijswijk-Jansen van de Stichting Toekomst Scenario’s Gezondheidszorg,  dat het maken van online afspraken met tandartsen al jaren mogelijk is via onder meer www.onlineafspraken.nl

Van de week reageerde waarnemend huisarts Cees Sluimer als volgt op Jorien Kruijswijk.  De dokters-assistenten hebben een zeer belangrijke functie in de huisartsenpraktijk, die je stript met zo’n online-afspraken systeem.  Als de patient belt voor een afspraak,  geven zij bij een deel telefonisch advies waardoor een komst naar het spreekuur niet nodig is.  Zij schatten de urgentie in,  waarbij de uitkomst ook kan zijn dat het beter is dat patienten eerder moeten komen.  Of juist niet dezelfde dag om weer ruimte te laten voor andere spoedpatienten. 

Ook maken zij patienten bewust van het feit dat in de krappe tien minuten één klacht besproken kan worden.  Zij bereiden hen voor op een heldere hulpvraag en plannen zonodig meer consulttijd in.  Als waarnemer werkt  Schrijvers  in verschillende praktijken.  Hij durft te stellen dat een slecht functionerend / niet triagerend assistententeam een dramatisch effect heeft op de kwaliteit van huisartsconsulten en op de gehele zorg in de praktijk.

Kortom, huisartsgeneeskunde is toch echt essentieel anders dan de tandheelkunde van Jorien Kruijswijk,  met navenante consequenties voor praktijkplanning.  Over hoe je triage dan toch via internet kan doen,  moet nog stevig nagedacht worden.  Zijn patienten net zo makkelijk geneigd de aard van hun klacht op de internet-site in te vullen als ze die telefonisch melden aan de assistent? – Hoe bouwen assistenten hun eigen advies in? Moeten zij de patient dan toch bellen?  Is die dan bereikbaar?  Of moet de assistent weer mailen?

Erg tijdrovend allemaal. Het is zeker niet zo dat mail-verkeer efficienter is dan telefonisch contact waarbij sneller argumenten kunnen worden uitgewisseld.   Overigens weet Schrijvers niet of het Nederlands Huisarts Genootschap (NHG) al een standpunt of handleiding heeft voor triage per mail.  Tot zover deze ingezonden brief.

Schrijvers zoekt een huisarts die online afspraken maakt. Als u dat bent, mail  dan naar Schrijvers in 200 woorden wat de ervaringen zijn en hoe u de problemen oplost die Cees Sluimer hierboven terecht signaleert.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen