Medewerker Liduine zorgt voor blije gezichten in Maasstad Ziekenhuis

Array

Assist biedt menselijk antwoord op personeelsproblematiek zorgsector
Niet meer processen en procedures, maar juist meer menselijke warmte en ondersteuning. Dat biedt de 54-jarige Liduine Barth de patienten én verpleegkundigen in het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis. Een jaar nadat zij en haar Assist-collega’s als ‘Medewerker Patientenservice’ aan de slag zijn gegaan, is de kwaliteit van de zorg verbeterd en zijn de patienten meer tevreden. Zo blijkt uit recente gegevens.

Het Maasstad Ziekenhuis heeft vorig jaar samen met Assist een joint venture opgericht, waarbij speciaal opgeleide ‘Medewerkers Patientenservice’ in dienst zijn getreden die alle zorgondersteunende activiteiten rondom het bed verrichten. De verpleegkundigen kunnen daardoor dat werk doen waarvoor ze zijn opgeleid. “En daar is echt behoefte aan”, zegt Jos Merx, algemeen directeur van Assist. “Uit recent onderzoek van NIVEL in samenwerking met het Centrum voor Ethiek en Gezondheid blijkt dat 70% van de verpleegkundigen door krappe indicaties en personeelstekorten vaak niet die zorg kunnen bieden die ze zelf nodig acht. Men moet zich regelmatig bezighouden met taken die zich niet op het terrein van directe patientenzorg bevinden. Met de inzet van medewerkers als Liduine bieden wij hierop een praktisch, maar vooral menselijk antwoord.”

Onderlinge waardering
Liduine is een van de zes Assist-medewerkers patientenservice op de afdeling Neurologie. Sinds begin 2009 werkt ze daar 24 uur per week. “Het gastvrij zijn, het de patienten naar de zin maken, geeft veel voldoening. Je wilt wat voor ze betekenen. En aan de reacties merk je dat ze die extra aandacht waarderen. Samen met mijn Assist-collega’s zorg ik dagelijks voor het uitdelen van menulijsten, het uitserveren van maaltijden, patienten helpen met eten, koffie en thee rondbrengen, bedden opmaken, kastjes schoonmaken en een praatje maken met de patienten. Zo kunnen de verpleegkundigen zich helemaal richten op hun verpleegkundige taken. We weten goed van elkaar wat we wel en wat we niet moeten doen. In die zin maak ik echt deel uit van een team. Er is onderlinge waardering voor elkaar en dat heeft ook een positieve uitwerking naar de patient toe.”

Kwaliteit zorg is verbeterd
Karin Kleyn, afdelingshoofd, is tevreden over Liduine en haar collega’s. “De redenen voor het Maasstad Ziekenhuis om met Assist in zee te gaan waren toch vooral om de verpleegkundigen meer hun eigenlijke taken te laten uitvoeren en om als ziekenhuis in het geheel beter te presteren. Functiedifferentiatie in de zorg, gecombineerd met facilitaire taakintegratie rondom een patient vergroot niet alleen de efficiency, maar ook de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. Bovendien schept het helderheid voor de patienten. Zij weten precies wie er komt voor de zorgtaken en wie voor de zorgondersteunende taken. De kwaliteit van de zorg is verbeterd zonder dat we daar grote investeringen voor hebben moeten plegen. Een niet onbelangrijk aspect gezien de huidige economische situatie.”

Over Assist
Assist is een organisatie die innovatieve, klantgerichte oplossingen biedt en inspeelt op ontwikkelingen en vraagstukken in de zorg. Uitgangspunten zijn het efficienter en gastvrij inrichten van zorg(ondersteunende) processen, het verbeteren van de kwaliteit van de zorg tegen zo laag mogelijke kosten. Assist denkt mee met de klant en manifesteert zich als strategisch partner voor zorgondersteuning, facility management, Wmo- en arbeidsmarktvraagstukken en het flexibiliseren van zorgpersoneel. Assist streeft naar langdurige samenwerking met partners en bewijst haar betrokkenheid door verregaande samenwerkingsvormen, zoals een joint venture aan te gaan waarbij de zorginstelling de regie behoudt. Samen met de klant helpt Assist de zorg vooruit.
Meer informatie op www.assistzorg.nl.

Over het Maasstad Ziekenhuis
Het Maasstad Ziekenhuis is een groot algemeen ziekenhuis en daarnaast het grootste brandwondencentrum van Nederland. Jaarlijks bezoeken 400.000 patienten de poliklinieken. Het ziekenhuis beschikt over 601 bedden. Naast het verlenen van algemene ziekenhuiszorg verleent het Maasstad Ziekenhuis ook medisch specialistische zorg en topklinische zorg en daaraan gerelateerde verzorging en verpleging. Voorjaar 2011 wordt het nieuwe ziekenhuis (waarbij de locaties Clara en Zuider samen gaan) geopend in Rotterdam, nabij station Lombardijen. Maasstad Ziekenhuis en de Medimall vormen samen Zorgboulevard Rotterdam. Alle zorgdiensten en voorzieningen worden zijn hier bij elkaar gebracht. Het is de plek in Rotterdam op het gebied van gezondheid, zorg en welzijn.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen