Hybride webwinkel stelt omzet honderden apothekers zeker

Uniek e-commerce platform ontzorgt en bedient apothekers en consumenten 24/7
Door de verandering in de vergoedingen van medicijnen staat de omzet van apothekers onder druk. Lensvelt Medical – merkonafhankelijk specialist in medische hulpmiddelen – ontwikkelde daarom een innovatief online business model dat de omzetpositie van apothekers significant verbetert. Eperium ondersteunde Lensvelt Medical bij het implementeren van een uniek centraal e-commerce platform dat meer dan duizend onafhankelijke apothekers met een eigen webwinkel kan faciliteren.

Sinds 2008 is de markt van apothekers aan het veranderen. “Voorheen verkochten apothekers hun producten met een grotere winstmarge”, aldus Jurgen Lensvelt, directeur bij Lensvelt Medical. “Door veranderingen in het vergoedingenstelsel is deze situatie verschoven naar een verdienmodel waarbij de winst voor de apotheek niet op het product zit, maar op service en zorg. Apothekers hebben hierdoor minder tijd voor de verkoop van medische hulpmiddelen.”

Apothekers volledig ontzorgd door proces- en backofficebeheer Lensvelt
Deze veranderende markt was voor Lensvelt Medical de aanleiding om te starten met een uniek businessmodel om apothekers volledig te ontzorgen. “Met de hybride apotheek kunnen apothekers hun clienten 24/7 online van medische hulpmiddelen voorzien”, zegt Lensvelt. Iedere apotheek krijgt een eigen webwinkel op ons platform, waarbij Lensvelt Medical het gehele e-commerce proces beheert. Het concept is laagdrempelig voor de apothekers: Lensvelt Medical draagt zorg voor de webshop, productmanagement, voorraadmanagement en bezorging bij consumenten thuis of de apotheek. Lensvelt Medical heeft daarnaast een callcenter waar consumenten met productinhoudelijk vragen terecht kunnen. “Het enige dat de apotheker nog hoeft te doen, is zorg en service verlenen aan zijn clienten.”

Unieke interface koppelt verzekerdengegevens en verrekent vergoeding direct
Naast het totaalpakket dat Lensvelt Medical biedt, is ook het assortiment uniek. “De meeste online apothekers verkopen alleen zelfzorgartikelen, zoals anti-rimpelcrème en keelpastilles”, vertelt Lensvelt. Via het e-commerce platform van Lensvelt Medical kunnen apothekers juist ook medische hulpmiddelen online verkopen. De betaling is bij medische hulpmiddelen gecompliceerd, omdat de verzekeraar deze deels vergoed. “Eperium heeft daarom een interface gebouwd naar de database van Vecozo, zodat de verzekeringsgegevens van patienten direct geraadpleegd kunnen worden. Zodra een klant inlogt of zich registreert, wordt er real time gecontroleerd of de verzekering de gekozen medische middelen dekt. Zo weet de klant ook direct of de producten worden vergoed”, aldus Lensvelt.

Schaalbaarheid belangrijkste eis e-commerce platform

Lensvelt Medical wil graag alle 1.400 onafhankelijke apothekers in Nederland aansluiten op het e-commerce platform. De belangrijkste eisen aan het platform waren voor Lensvelt dan ook het snel kunnen schakelen en opschalen. De keus voor Intershop was snel gemaakt, omdat op dit zeer schaalbare platform meerdere webwinkels kunnen draaien Рbinnen ̩̩n beheeromgeving.

Ontzorgend concept is krachtige tool voor onafhankelijke apotheker

“Om uiteindelijk 1.400 webwinkels op één platform uit te rollen, heb je een stevige partner nodig. De keus viel daarom op Eperium. Daarnaast kon Eperium gewenste functionaliteiten zoals click & collect, het automatisch uitleveren van herhaalrecepten en de polischecker implementeren”, zegt Lensvelt. “We denken apothekers een krachtige tool te kunnen bieden waarbij zij met weinig inspanning hun klanten online kunnen bedienen en hun verdienmodel zeker kunnen stellen. De belangstelling is zeer groot. De eerste apothekers zijn al aangesloten en we zijn met honderden in gesprek.”

Bron: Eperium

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen