Structureel inzetten van internet als communicatiemiddel maakt zorg gerichter en efficiënter

Array

Forse bezuinigingen, of liever besparingen zijn in de gehele gezondheidszorg en welzijnsector mogelijk. Het structureel inzetten van internet als communicatiemiddel maakt zorg gerichter en efficienter, en is noodzakelijk om de zorg in de komende jaren betaalbaar en ‘bemanbaar’ te houden volgens online hulpverlener Ragna van den Berg. Als we kijken naar andere branches zien we dat online communicatie al veel meer gemeengoed is geworden, en succesvol gebleken.
Van den Berg nam op 22 april 2010 deel aan het eerste debat in de reeks die de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) dit jaar organiseert rond het thema “Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag”. De RVZ wil daarmee komen tot een richtinggevend advies voor het komende decennium. Een grotere verantwoordelijkheid van de patient voor de eigen gezondheid staat in de toekomst centraal. Door bijvoorbeeld ‘dr.Google’, ratingsites, en social media kunnen grote groepen in onze samenleving deze verantwoordelijkheid samen met hun behandelaar invulling geven. Deze regisseurspositie moet dan echter wel worden gefaciliteerd door overheid en zorgverzekeraars.

Dit eerste RVZ-debat had als titel “De Andere Zorgvrager” en was gewijd aan de gevolgen die internet en zelfmanagement hebben voor de positie van de patient. Die ontwikkelt zich steeds meer met gebruik van het internet en managed vanachter zijn pc zijn leven op bijna alle levensgebieden. En in steeds toenemende mate ook zijn gezondheid. Volgens Van den Berg vraagt dat om enkele fundamentele veranderingen in ons systeem:
– een zelfbewuste patient wil preventief investeren in zijn gezondheid en niet afwachten tot de klachten te groot zijn. Een goede manager dempt immers de put voordat het kalf verdronken is;
– een zorgconsument wacht af wat hem wordt voorgezet, een manager wil echter kunnen kiezen.
De keuzevrijheid voor de nieuwe zorgvrager wordt nu nog sterk beperkt door de sturende kracht van overheid en zorgverzekeraars.

Door constructief in te spelen op de veranderende mogelijkheden van de patient kunnen overheid en zorgverzekeraars zichzelf en de samenleving veel geld besparen. De nieuwe zorgvrager bezuinigt immers, doordat hij klachten probeert te voorkomen dan wel in vroeg stadium actief naar therapie zoekt. De bal ligt nu bij de overheid en de politiek, aldus Van den Berg; zij vertegenwoordigen de samenleving die streeft naar de beste en zo goedkoop mogelijke zorg. Het is hún taak de muren tussen gezondheidszorg en welzijn te slechten, bureaucratie actief te bestrijden, en bovenal de cultuuromslag te maken van wantrouwen naar vertrouwen
De financiering en onderbrenging van welzijn, 1ste en 2de lijns gezondheidszorg, en landurige zorg moet worden ontschot, de registratie en legitimering versimpeld en vanuit het vertrouwen dat de zorgvrager het beste met zichzelf voor heeft, en de zorgverlener controleerbaar deskundig is.

Als laatste voordeel van zorg 2.0 noemt Van den Berg een argument wat bij de oprichting van haar online maatschappelijk werk praktijk zwaar meewoog: duurzaamheid. Zij wil door haar klanten online te ontmoeten besparen op benzine, tijd en kilometers op de weg, geld voor parkeren, oppas, vrijnemen-van-je-werk, huur van kantoorruimte etcetera. Ook in dat opzicht biedt internet veel mogelijkheden.

Ragna van den Berg

Recente artikelen