Basisscholieren lijden onder klasgenoten met probleemetiket

Er zijn zo veel kinderen in het basisonderwijs met een leerprobleem of gedragsstoornis dat de andere kinderen in de klas daaronder lijden. Dat vindt de helft van de medewerkers in het basisonderwijs. Dit blijkt uit een onderzoek van het tv-programma Rondom 10 en vakbond CNV Onderwijs onder 2317 werknemers in het basisonderwijs,vooral leraren. CNV Onderwijs concludeert dat leraren langzaam maar zeker tegen hun grenzen aanlopen.

Rondom 10 besteedt vanavond aandacht aan het groeiend aantal ‘etikettenkids’, kinderen met leerproblemen of gedragsstoornissen zoals ADHD, dyslexie, PDD-NOS en autisme. Het gros van de onderwijzers heeft tussen de één en vijf probleemleerlingen in de klas, aldus het onderzoek.

De overgrote meerderheid van het personeel in het basisonderwijs (62%) vindt het op zich een goede ontwikkeling dat kinderen een etiket krijgen wegens een probleem of stoornis. Ook denkt het gros (72%) dat de extra zorg en aandacht voor labelkinderen een positieve invloed heeft op hun leven.

Vier op de vijf docenten (81%) vindt dat labelkinderen tot extra werkdruk leiden. Ruim een derde van de leraren (37%) heeft zo veel probleemkinderen in de klas dat hun werk er onder lijdt. De opleiding is een probleem: die bereidt onderwijspersoneel volgens bijna twee derde van de ondervraagden (63%) onvoldoende voor op de omgang met probleemleerlingen.

Het groeiend aantal kinderen dat medicijnen krijgt wegens leer- of gedragsproblemen, verontrust een deel van het onderwijspersoneel. Een kwart (25%) meent dat gelabelde kinderen te snel medicatie krijgen. Bijna twee derde van de onderwijzers heeft één of meer kinderen in de klas die medicijnen krijgen wegens probleemgedrag.

Het groeiend aantal ‘etikettenkids’ komt vooral komt doordat kinderen steeds meer prikkels krijgen, menen de ondervraagden. Een andere verklaring voor de toename is dat docenten problemen en stoornissen eerder signaleren. Ook de alsmaar ingewikkelder wordende samenleving en de groeiende druk op kinderen om te presteren spelen een rol. Net als ouders die te weinig tijd en aandacht besteden aan hun kinderen.

CNV Onderwijs is blij met de resultaten van het onderzoek: Voorzitter Michel Rog: ‘Het bewijst dat de bereidheid in de school om kinderen extra zorg te bieden, groot is. Maar het onderzoek toont ook aan dat leerkrachten steeds meer tegen de eigen grenzen oplopen.’ Rog pleit daarom juist voor meer investering in het basisonderwijs in plaats van aangekondigde bezuinigingen, zoals op begeleiders voor kwetsbare leerlingen.

Zie verder bij NCRV Rondom 10 alle onderzoeksresultaten
http://rondom10.ncrv.nl/

Bron: CNV Onderwijs

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel studeer ik toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen