Kliniek ViaSana eerste ZBC met CS-Verpleging

Array

In navolging van diverse ziekenhuizen heeft ook Kliniek ViaSana in Mill gekozen voor het verpleegkundig informatiesysteem van ChipSoft. Daarmee is de kliniek het eerste zelfstandig behandelcentrum (ZBC) dat voor deze oplossing kiest. “Nu is het moment om de stap te maken”, zegt directeur Johan de Bruin. “Het aantal klinische opnames neemt alleen nog maar toe, waardoor de borging van protocollen en werkinstructies nóg belangrijker wordt.”

Momenteel werkt de verpleging van de kliniek voor orthopedische en plastische ingrepen nog met papieren dossiers. De Bruin: “Die dossiers voldoen nog wel, maar met CS-Verpleging ontstaat straks eenduidigheid in de registratie van gegevens en kunnen we in een keer heel goed alle afspraken vastleggen. Deze oplossing past perfect in onze wens volledig te digitaliseren en past ook bij het typische ondernemerschap dat kenmerkend is voor een ZBC.”
“Eye opener”

CS-Verpleging voorziet de kliniek van een duidelijk activiteitenplan voor de verpleging en maakt uitgebreide, papierloze dossiervoering mogelijk. De Bruin merkt dat zijn medewerkers zich op het systeem verheugen. “Op de werkvloer lopen zij tegen de onvolkomenheden aan van het papieren dossier, dus men is ook gebaat bij digitalisering. De medewerkers hebben in de loop der jaren al enige ervaring opgedaan met het systeem van ChipSoft, maar een demo van ChipSoft over dit dossier was voor de meesten een eye-opener. Ze dachten: ‘Geweldig dat dit allemaal kan. Laten we er mee beginnen’. Ik ben ervan overtuigd dat de verpleegkundigen het zullen omarmen en dat ze het als een geweldige meerwaarde zullen ervaren.” Zelf kijkt De Bruin erg uit naar de digitale medicatieregistraties binnen het verpleegdossier. “Dat was een langgekoesterde wens. Op deze manier wordt de medicatie goed geborgd en behoren misverstanden en onduidelijkheden tot het verleden.”
Efficientieslag

Kliniek ViaSana voorziet elke kamer van een zogenaamde Thin Client, een toetsenbord en beeldscherm die in verbinding staan met een server. Hierdoor kunnen artsen en verpleegkundigen direct aan het bed data opslaan in het dossier. “Op die manier ontstaat minder ruis en neemt de kwaliteit van de registraties toe”, zegt De Bruin, die door de inzet van CS-Verpleging ook een efficientieslag verwacht te slaan. “Al is het alleen in het voorkomen van evaluaties en nagesprekken die plaatsvinden als zaken niet volgens plan verlopen. Of door het vóór zijn van misverstanden die dreigen te ontstaan, want met dit dossier kunnen we heel gemakkelijk alle processen rondom een patient volgen.”
Webportaal

Wie echter denkt dat Kliniek ViaSana na de keuze voor CS-Verpleging tevreden achterover leunt, heeft het mis. Directeur De Bruin kijkt alweer vooruit. “In de nabije toekomst willen we ook een webportaal inzetten. Heel veel van de activiteiten die nu in de kliniek plaatsvinden, kunnen we ook al in de thuissituatie laten uitvoeren: lijsten laten invullen, de patient thuis op het medicijndoosje laten kijken om aan de hand van het etiket vast te stellen welk medicijn hij gebruikt, et cetera. We horen hier namelijk vaak ‘volgens mij is het dat’ en later blijkt het dan toch anders te zijn. Daar zien wij dus ontzettend veel voordelen in, niet alleen in tijdwinst, maar ook wat nauwkeurigheid van gegevens betreft. Ook willen we de patient per email informeren over zijn afspraak. We zijn steeds op zoek naar dat soort vernieuwingen en verbeteringen om de patient meer bij de processen te betrekken. Waar daarbij de grens ligt, is moeilijk om nu aan te geven, maar we kijken wel wat voor onze kliniek van toegevoegde waarde is en daar willen we ook graag voor investeren.”

Op elke kamer in Kliniek ViaSana hebben de verpleegkundigen binnenkort via een Thin Client toegang tot de gegevens van de patient.

Bron: Chipsoft

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen