Aanpak agressie en geweld tegen werknemers in de sector zorg en welzijn

Array

In de sector ‘zorg en welzijn’ worden medewerkers geregeld met agressie en geweld geconfronteerd, varierend van schelden en beledigen tot (soms grof) lijfelijk geweld. Bijvoorbeeld omdat clienten op deze wijze (snel) hun behandeling willen afdwingen, of omdat er drank of drugs in het spel zijn. Deels komt de agressie ook voort uit frustratie en angst van de client en zijn omgeving, of vloeit voort uit het ziektebeeld of de beperkingen van de client. In de sector zorg en welzijn staat de client in het primaire proces centraal. Hierdoor kan er een dilemma ontstaan tussen de belangen van de client en die van de zorg- of welzijnmedewerker.

Het risico op agressie en geweld lijkt blijkbaar bij het werken in de zorg en welzijn te horen. Het accepteren van agressie en geweld is dat echter niet!
Ook in de zorg- en welzijnsector kunnen werkgevers en werknemers veel doen om agressie en geweld zoveel mogelijk te voorkomen. Wat de Arbeidsinspectie van werkgevers verwacht staat in het inspectieprogramma beschreven. Veel goede oplossingen staan in de betreffende arbocatalogi beschreven. Ook de brancheorganisaties zijn actief en hebben veel activiteiten rond dit thema gepland. Waar het om gaat is dat u in uw instelling er actief mee aan de slag gaat en dat uw medewerkers niet langer onnodig aan agressie en geweld worden blootgesteld.

Controles Arbeidsinspectie
In 2010 controleert de Arbeidsinspectie of er voldoende maatregelen tegen agressie en geweld zijn getroffen bij de crisisdiensten en verslavingszorg, de jeugdzorg, de thuiszorg, de asielzoekerscentra en de huisartsenposten. In 2011zijn weer andere sectoren in zorg en welzijn aan de beurt.

Informatie per (sub)sector:

- Ambulancediensten
- Apotheken
- Geestelijke gezondheids- en verslavingszorg
- Gehandicaptenzorg
- Huisartsen
- Jeugdzorg
- Verpleging en verzorging
- Welzijn en maatschappelijke dienstverlening
- Ziekenhuizen

Bron: Arbeidsinspectie

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen