Boek biedt bestuurders kijkje in de keuken bij diverse instellingen

Over management van kwaliteit in organisaties voor langdurende zorg
Om ervaring op te doen met het verbeteren van de randvoorwaarden voor verbeterprojecten in hun organisatie voerden 21 zorgorganisaties een project uit. De ervaring en geleerde lessen zijn beschreven in het boek Landingsbaan voor kwaliteit. Bovendien is in het boek een checklist opgenomen waarmee bestuurders een stappenplan voor verbetering van het management van kwaliteit in hun instelling kunnen opstellen.

Achtergrond
In het programma Zorg voor Beter bleek dat verbetering van kwaliteit van zorg in pilotprojecten voorspoedig verloopt. Tegelijkertijd werd duidelijk dat eenmaal behaalde resultaten veelal niet leiden tot verspreiding. Als iets met succes is verbeterd binnen het ene team, gebeurt dat niet automatisch ook bij het andere. Laat staan dat de kennis en ervaringen buiten de organisatie gedeeld worden. ZonMw ging daarom op zoek naar voorbeelden van management van kwaliteit en bood 21 organisaties de mogelijkheid projecten uit te voeren op uiteenlopende onderwerpen, maar met een gemeenschappelijk doel: het beter coördineren en sturen van mensen en processen in de richting van kwaliteit. Om zo condities te scheppen om verbeterprojecten in een organisatie beter te laten landen.

Succesfactoren
Plexus begeleidde de projecten en formuleerde kritische succesfactoren, op zowel de ‘harde’ als de ‘zachte’ kant. Joris van der Putten, adviseur van Plexus: “Kwaliteit is het bestaansrecht, het fundament van iedere organisatie in de langdurende zorg. Een goede landingsbaan is nodig om verbeterprojecten te laten landen, te verspreiden en te borgen. De checklist die we hebben gemaakt is hiervoor de basis. Het begint met het maken van expliciete keuzes op het gebied van kwaliteit en kosten: kies wat je doet of blijft doen, maar ook wat je niet (meer) doet en leg dat vast in jaarplannen waarin kwaliteit onderdeel vormt van de normale planning&control cyclus. Visionair en inspirerend leiderschap is hierbij van essentieel belang’’. In het boek wordt de basis van goed management van kwaliteit verder uiteengezet aan de hand van de ervaringen van de deelnemende projectleiders.

Het boek landingsbaan voor kwaliteit is een uitgave van Kluwer, het ZonMw-programma Zorg voor Beter en Plexus.

Het boek bestellen kan hier

Management van kwaliteit in de langdurende zorg / druk 1


Emmeline Kunst, Jet Wiechers, Joris van der Putten

Boek, 118 pagina’s, 1e druk, ISBN 9789013072280

Los exemplaar, € 24,95 (incl. btw).

Meer informatie over Zorg voor Beter: www.zorgvoorbeter.nl.

Bron: ZonMw

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen