Met TNO-kennis werken aan gezondere voeding

Array

Brancheverenigingen en hun leden die willen innoveren, kunnen een beroep doen op bestaande en nieuwe kennis van TNO. De Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) sloot daar vorig jaar een tweejarig branche-innovatiecontract voor af met TNO. Onlangs presenteerde TNO de resultaten van een eerste onderzoek: verlaging van het zoutgehalte in bakkerijproducten, met behoud van smaak en productkwaliteit. Met positief resultaat.

Zoutreductie is in de bakkerij- en zoetwarenindustrie een hot item. Volgens de Gezondheidsraad is de gemiddelde inname van zout (natriumchloride) ongeveer negen gram per dag. Bij een te hoge consumptie van natrium neemt het risico op het ontstaan van een verhoogde bloeddruk, en als gevolg daarvan hart- en vaatziekten – toe. Omdat het grootste deel van het natrium wordt geconsumeerd via bereide levensmiddelen, heeft de levensmiddelenindustrie een belangrijke verantwoordelijkheid in verlaging van het natriumgehalte. De Gezondheidsraad adviseert de natriuminname terug te brengen naar maximaal zes gram per dag. In 2008 richtte de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) het Taskforce ‘Zout in levensmiddelen’ op. De FNLI lanceerde in 2008 een actieplan met als doel om in 2010 het zout in bewerkte voedingsmiddelen met twaalf procent te hebben verminderd. Ook de VBZ heeft zich hiertoe verplicht.

Oplossingen

Uitgangspunt van het Taskforce is, dat de consument geleidelijk moet wennen aan een minder zoute smaak en dat niet mag worden ingeboet aan smaak en kwaliteit. Uit de TNO-studie is gebleken dat het inderdaad mogelijk is om onder die voorwaarden een aanmerkelijke natriumreductie te realiseren in de geteste banketproducten cake en vormkoeken. Er is zelfs een natriumreductie mogelijk van 50 tot 80 procent. TNO verwacht dat de natriumreductie ook kan worden gerealiseerd in andere banketproducten. Kortom: ondernemers kunnen dus wel degelijk gezondere productsamenstellingen aanbieden aan klanten. Dit draagt bovendien bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. TNO kan haar kennis in samenwerking met bedrijven omzetten in praktische toepassingen. Bovendien is TNO bekend met commercieel verkrijgbare zoutvervangers en kan zij adviseren welke vervangers geschikt zijn voor welk product.

Ondernemersklimaat

De studie naar natriumreductie staat niet op zichzelf. In 2008 ontwikkelde TNO een aanpak voor verlaging van het gehalte aan verzadigde en transvetzuren in bakkerijproducten. Binnenkort start TNO een onderzoek naar herformulering van bakkerijproducten: verlaging van het gehalte aan ongezonde componenten zoals vet en suiker. Ook komt er een onderzoek naar de verrijking van bakkerijproducten met functionele ingredienten zoals vezels. De VBZ stelt zich hiermee ten doel de economische positie van de MKB-bedrijven in de bakkerij- en zoetwarenindustrie te versterken. VBZ-directeur Ton Baas: “De VBZ heeft als missie een maatschappelijk verantwoord en zo optimaal mogelijk ondernemingsklimaat te bevorderen door actieve belangenbehartiging van de sector. Hiervoor zetten we op verschillende werkgebieden diverse projecten in, die wij graag ondersteund zien door wetenschappelijk onderbouwde kennis en praktische oplossingen. TNO is een belangrijke partij voor de verdere innovatie in de bakkerij – en zoetwarenbranche.”

Branche-innovatiecontract

Elk jaar sluit TNO branche-innovatiecontracten af met diverse MKB-brancheverenigingen. In deze contracten draait alles om kennisoverdracht. Brancheverenigingen en hun leden willen innoveren en proberen dat te verwezenlijken met bestaande en nieuwe kennis van TNO. De benodigde subsidie wordt beschikbaar gesteld door het ministerie van Economische Zaken.

Bron: TNO

Recente artikelen