Brochure NPCF steunt slachtoffer van medische fout

Array

Jaarlijks lopen ongeveer dertigduizend patienten onbedoeld medische schade op tijdens een behandeling. Dit leidt in sommige gevallen tot een tijdelijke of blijvende beperking of zelfs tot overlijden. De brochure `Als uw behandeling anders uitpakt’ die de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) vandaag presenteert, geeft het slachtoffer een steun in de rug om direct na het ontstaan van de schade een gesprek aan te gaan met de betrokken zorgverlener.

De brochure vertelt patienten dat zij direct na het gebeurde een open en eerlijk gesprek mogen verwachten met de betrokken zorgverleners. Slachtoffers van medische fouten lijden naast de opgelopen schade vaak nog het meest onder het gebrek aan openheid en het uitblijven van excuses. Verontschuldigingen blijven vaak uit omdat zorgverleners ten onrechte denken dat ze niet mogen toegeven dat er iets fout is gegaan.

Voor het geschade vertrouwen in de zorg en een goede verwerking van het incident is het van groot belang dat er zo snel mogelijk een open en eerlijk gesprek plaatsvindt. In de brochure krijgt de patient praktische tips hoe hij zo’n gesprek kan voorbereiden en voeren. Tegelijkertijd doet de brochure een beroep op de zorgverlener en de organisatie om meteen openheid van zaken te geven. Verder informeert de brochure hoe de patient inzage kan vragen in het medisch dossier en hoe hij voor ogen dient te houden wat hij wil bereiken. Tot slot informeert de brochure over de te nemen stappen als het gesprek met de zorgverlener niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

“Als patient in het ziekenhuis bevind je je in een kwetsbare en afhankelijke situatie. Je vertrouwt erop dat alles uit de kast wordt gehaald om je beter te maken. Als blijkt dat een behandeling als gevolg van gemaakte fouten niet goed uitpakt, dan wordt die kwetsbaarheid pijnlijk duidelijk”, zegt Marjolein de Booys, manager bij de NPCF. “Het is dan van cruciaal belang dat je weet wat er precies gebeurd is en wat men gaat doen om de schade te herstellen. De brochure biedt houvast aan de patient en zijn naasten, en kan ook gebruikt worden door ziekenhuizen om een protocol op te stellen voor deze situaties. Wij hopen dat de brochure in alle ziekenhuizen wordt verstrekt aan patienten direct nadat ze betrokken zijn bij een incident met mogelijk medische schade.”.

De NPCF presenteert de brochure in de week dat de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid wordt overhandigd aan minister van Justitie Hirsch Ballin. “Toen we de brochure aan het ontwikkelen waren werden we gevraagd om mee te denken met de Gedragscode. Als NPCF hebben wij ons er met name voor ingespannen dat in deze code ook de fase voorafgaand aan de medische aansprakelijkheid zou worden vastgelegd”, zegt Marjolein de Booys. “Juist de onzekerheid en onduidelijkheid die de patient in deze fase ervaart, leiden tot frustratie en boosheid. Die kun je eenvoudig voorkomen door openheid te geven, te erkennen dat er iets mis is gegaan en alles in het werk te stellen om mogelijke schade te herstellen.

Bron: NCPF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen