VGZ komt met vergelijkingssite zorg

0
403

Nederland alleen al telt vele ziekenhuizen, klinieken en andere zorgverleners. Zorgverzelkeraar VGZ helpt haar klanten om zorgaanbieders in kaart te brengen met haar de Zorggids en Vergelijk & Kies site.

Vergelijk en Kies
VGZ vindt het belangrijk om u te ondersteunen bij het maken van de keuze tussen ziekenhuizen en klinieken Met ‘Vergelijk & kies’ geeft VGZ  informatie over:

  • afstand;
  • kwaliteit;
  • patientenoordeel;
  • vergoeding volgens de aanspraken van de zorgverzekering 2009 (basispakket);
  • en wachttijden; van de meest voorkomende behandelingen bij ziekenhuizen en klinieken in Nederland.

U kunt nu ook zorginstellingen voor de geestelijke gezondheidszorg vergelijken. U vindt er onder andere informatie over effectiviteit van de behandeling, clientgerichtheid van de instelling en een indicatie van de wachttijd voor ambulante zorg. Zelfstandig gevestigd psycholoog, psychotherapeut of psychiater vind u niet in deze tool, zij hebben daar op dit moment nog geen kwaliteitsgegevens van beschikbaar. In onze Zorggids kunt u wel opzoeken met welke therapeuten VGZ een overeenkomst heeft afgesloten.

Vergelijk & kies zelf:
Vergelijk & kies ziekenhuizen en klinieken
Vergelijk & kies GGZ-instellingen

Heeft u vragen of opmerkingen hebben over Vergelijk & Kies ?
Bekijk de veelgestelde vragen

De Zorggids
VGZ heeft met meer dan 30.000 zorgaanbieders goede afspraken gemaakt. Onder andere over de kwaliteit van zorg die aan u wordt geleverd. Van apotheek tot ziekenhuis. Zodat ú gewoon kunt kiezen. Om dat kiezen nog makkelijker te maken vindt u hier, snel en eenvoudig, een zorgaanbieder van uw keuze.

Altijd keuze
Alle aanbieders op deze lijst hebben op dit moment een overeenkomst met VGZ. Daar kunt u dus veilig terecht voor kwalitatief goede zorg. We proberen zo de grootste keuze voor u te realiseren. Tóch kan het voorkomen dat een zorgaanbieder géén overeenkomst met ons heeft. Een reden kan zijn, dat de zorgverlener geen contract wenst. Maar zelfs dan is de keuze nog steeds aan u. Alleen bestaat dan wel de kans dat u zelf moet bijdragen aan de kosten.

Voorkeursaanbieders
Soms zijn er zorgaanbieders die nét wat meer in huis hebben. Bijvoorbeeld omdat ze iets extra’s bieden voor u als verzekerde. Of omdat ze de beste prijs-kwaliteitverhouding in huis hebben. Of omdat ze in een vergelijking met andere aanbieders de hoogste klanttevredenheid scoren. Of zelfs omdat ze iets bieden dat niet in de polis voorkomt. Die hebben bij VGZ dan ook een streepje voor. Zij krijgen van ons de titel ‘voorkeursaanbieder’.

Met Vergelijk & Kies kunt u zien wat de waardering is van zorgaanbieders in uw eigen regio. Heeft VGZ met alle instellingen die genoemd worden een overeenkomst?
Nee, VGZ heeft niet met alle instellingen een overeenkomst. In Vergelijk & Kies wordt aangegeven of een behandeling of specialisme voor vergoeding in aanmerking komt.

De aandoening/behandeling die ik zoek kan ik in Vergelijk & Kies niet vinden!
Het is mogelijk dat u een aandoening/behandeling niet kunt vinden in Vergelijk & Kies. Vergelijk & Kies bevat niet alle aandoeningen, maar alleen de meest voorkomende.
Naast aandoening/behandeling kunt u ook zoeken op specialisme, de afdeling waar het onderzoek/de behandeling uitgevoerd wordt. De kwaliteit van de instelling, specialisme of aandoening wordt weergegeven in blokjes en driehoekjes. Wat betekent deze score?
Deze blokjes geven de mate van kwaliteit aan. Deze score loopt van matig tot uitstekend.

Hoeveel blokjes geeft een goede score op kwaliteit aan?
Een score van drie blokjes komt overeen met een goede kwaliteit.
Hoe werkt het Kleurenbalkje bij Vergelijk&Kies een GGZ-instelling?
Daar waar het driehoekje staat op de balk is de score. De kleur gaat van licht naar donker. Donker is uitstekend en licht is matig. Wanneer ik zoek op specialistische chirurgie krijg ik te zien dat de vergoeding volledig is. Klopt dit? Ja dit klopt wanneer er aanspraak is op deze zorg volgens de Zorgverzekeringswet (basispakket).

Wat is het verschil tussen toegangstijd polikliniek en wachttijd opname?
De toegangstijd polikliniek is de wachttijd in weken voordat je een eerste bezoek aan de polikliniek kunt brengen. De wachttijd opname is de wachttijd vanaf het polibezoek totdat de behandeling of opname feitelijk van start gaat.

Soms scoort een instelling onbekend. Wat betekent dit?
Wanneer “onbekend” bij het zoekresultaat verschijnt betekent dit dat de verdere gegevens over de instelling niet bekend zijn. Wanneer nieuwe gegevens bekend zijn, worden deze toegevoegd.

Patientoordeel staat op 7, maar ik vind het een 5. Kan ik dit ergens aangeven?
Het cijfer is een gemiddelde. Sommige mensen zijn heel erg tevreden, maar anderen kunnen ook ontevreden zijn. Het cijfer kan niet aangepast worden. Wanneer u niet tevreden bent over een behandeling, probeert u dan eerst met de bewuste persoon of instelling een oplossing te vinden.

In Vergelijk & Kies wordt Mediquest als bron genoemd. Wie is Mediquest?
MediQuest is een onderzoeksbureau gericht op de gezondheidszorg. MediQuest stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsverbetering van de zorgsector door vanuit een onafhankelijke positie meer inzicht te bieden in het zorgaanbod en de kwaliteit van dit aanbod. MediQuest verzamelt hiertoe informatie over zorgaanbieders in Nederland (ziekenhuizen, particuliere klinieken, thuiszorg, huisartsen) en stelt deze gegevens ter beschikking aan derden via voor doelgroepen op maat ontwikkelde toepassingen.
De wachttijd in Vergelijk & Kies klopt niet. Hoe kan dit? Elke maand worden de wachttijden ververst vanuit de website van ziekenhuizen zelf. Wanneer u op de wachttijd klikt, dan wordt u doorgelinkt naar de website van het ziekenhuis. Klik altijd door naar de website van het ziekenhuis om de actuele wachttijd te zien.

Ik moet geopereerd worden aan mijn knie; ik wil graag naar ziekenhuis X,
ik kom deze in de selectie niet tegen, hoe kan dit?
Wanneer u een bepaald ziekenhuis niet in een selectie tegenkomt kan dit een aantal oorzaken hebben. Het ziekenhuis kan buiten het geselecteerde postcodegebied vallen, pas in dit geval de afstand tot de instelling aan in Vergelijk & Kies. Het is ook mogelijk dat het een buitenlands ziekenhuis betreft, deze staan niet in Vergelijk & Kies. Daarnaast is het mogelijk dat het ziekenhuis de betreffende behandeling niet aanbiedt. Ook gespecialiseerde centra staan niet in Vergelijk & Kies.

In de ziekenhuis Top 100 van het AD heeft ziekenhuis X een hogere/lagere score dan op jullie website, hoe kan dit?
Het AD maakt gebruik van een aantal indicatoren van de inspectie. MediQuest maakt gebruik van een grotere set van indicatoren dan de inspectie, maar ook van andere partijen, zoals de consumentenbond en kind en ziekenhuis. Daarnaast heeft MediQuest een model ontwikkeld waarmee zij deze indicatoren eerst wegen voordat ze een puntentoekenning aan geven. Het AD geeft een score op instellingsniveau, MediQuest geeft ook scores op aandoeningsniveau en specialismeniveau. Bovendien telt het AD ook patientervaringen mee, deze staan hier apart in een kolom.

Ik kan zoeken op een indicatie of op een specialisme; ik wil eigenlijk ook
op de naam van de specialist kunnen zoeken, wordt dit ook nog mogelijk?
Zoeken op naam van de specialist is in de toekomst misschien een mogelijkheid, maar niet op korte termijn. Op dit moment is er onvoldoende kwaliteitsinformatie over individuele specialisten bekend.

In de Zorggids kom ik ziekenhuis X tegen, deze kom ik nu niet tegen.
Hoe kan dit?
In de Zorggids staan de gecontracteerde ziekenhuizen in Nederland en het buitenland. Vergelijk & Kies bevat alleen de ziekenhuizen in Nederland. Daarnaast kan het voorkomen dat de gezochte behandeling niet wordt gedaan door het betreffende ziekenhuis, dan wordt deze ook niet getoond.

Waarom is niet bij alle ziekenhuizen de kwaliteit en het patientoordeel ingevuld?
Wanneer ‘onbekend’ bij het zoekresultaat verschijnt betekent dit dat verdere gegevens over de instelling niet bekend zijn. Wanneer nieuwe gegevens bekend zijn worden deze toegevoegd.

Is er een mogelijkheid om ook de naam van de artsen te vermelden in de ziekenhuizen?
Omdat over individuele specialisten onvoldoende betrouwbare kwaliteitsinformatie aanwezig is, is het nu niet mogelijk om dit te vermelden.

Waarom is de wachttijd zo ruim genomen bijvoorbeeld 2-10 weken?
In enkele gevallen wordt de wachttijd weergegeven met een ruime marge. Doorgaans betekent dit dat de wachttijd per aandoening verschilt en varieert van 2 tot 10 weken. Raadpleeg voor de actuele wachttijd de website van het ziekenhuis.

Is de bron Mediquest voor deze informatie betrouwbaar?
De bronnen die Univé-VGZ-IZA-Trias heeft uitgezocht zijn juist geselecteerd op betrouwbaarheid en validiteit zodat onze verzekerden zo goed en juist mogelijk geïnformeerd worden. MediQuest laat hun methodieken extern toetsen zodat ze voldoende zorgvuldig tot uitspraken komen.

Is er geen overheidsinstantie die deze gegevens toetst?
Voor een deel hanteren zij door de overheid getoetste informatie zoals die van de inspectie voor de gezondheidszorg. Andere gegevens worden door externe methodologen getoetst op betrouwbaarheid en zorgvuldigheid.