LHV werkt aan een geschillencommissie kwaliteit, die de prestaties van huisartsen objectief kan beoordelen

Array

Huisartsen die elkaar aanspreken op slecht functioneren en daardoor ruzie krijgen, kunnen in de toekomst aankloppen bij de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), dat meldt het AD. De LHV en huisartsen zien het als haar taak om de kwaliteit van de gezondheidszorg en de patientveiligheid continu te waarborgen en te bewaken. De LHV ondersteunt haar leden hierin waar dat mogelijk is. Naar aanleiding van berichtgeving in het AD d.d. 11 augustus 2010 licht de LHV toe dat ze momenteel kijkt hoe de vereniging huisartsen kan ondersteunen bij het maken van formele afspraken over een te volgen procedure bij (vermeend) disfunctioneren van een collega-(huis)arts.

De LHV werkt aan een geschillencommissie kwaliteit, die de prestaties van huisartsen objectief kan beoordelen. Nu kunnen huisartsen met hun klachten over een collega alleen terecht bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat is voor veel huisartsen een stap te ver, legt Marieke ten Dam van de LHV uit. Volgens haar is de behoefte aan een tusseninstantie groot bij artsen.De LHV biedt reeds individuele hulp aan collegae die daarom vragen en/of verwijst hen naar de juiste kanalen. Momenteel is de LHV bezig dit proces te formaliseren, in aanvulling op het bestaande kwaliteitssysteem met een goede structuur van registratie en herregistratie die telkens wordt aangepast aan de eisen van de tijd. Het is van belang dat in situaties van (serieuze aanwijzingen voor) incorrect werken een zorgvuldige procedure wordt gehanteerd. Op deze wijze wordt gezorgd dat de samenwerking binnen het samenwerkingsverband ‘geen’ schade ondervindt als er geen sprake blijkt te zijn van incorrect werken.

Kern van de plannen is de ontwikkeling van een modelprotocol, waarin wordt ingegaan op de wijze waarop met (vermeend) disfunctioneren van een (huis)arts kan worden omgegaan. Kwaliteitsbeleid en hulp bieden is immers des beroepsgroeps, elkaar daarop aanspreken ook, handhaven van de kwaliteit blijft te allen tijde een taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Wanneer de geschillencommissie kwaliteit wordt opgericht, is nog niet bekend.

Bron: LHV

KNMG-dossier Kwaliteit en veiligheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen