Bijna 1 miljoen Amerikaanse kinderen heeft onterecht de stempel ADHD gekregen

0
204

Gezonde jonge kinderen hebben een vergrote kans om als een ADHD-patient bestempeld te worden, terwijl er eigenlijk niets mis is met hun persoonlijkheid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Michigan State University.
Bijna 1 miljoen Amerikaanse kinderen heeft onterecht de stempel ADHD gekregen. Vaak krijgen kinderen dit stempel omdat ze de jongste – en meest onvolwassen – in hun kleuterklas zijn, zo blijkt uit nieuw onderzoek door een econoom Michigan State University.

Hierdoor krijgen deze kinderen ook onterecht middelen als Ritalin voorgeschreven. De resultaten van deze studie van Todd Elder, assistant professor of economics, verschijnen in een volgende nummer van het Journal of Health Economics.
Volgens Elder moeten ADHD-diagnoses afhankelijk van de leeftijd van een kind ten opzichte van klasgenoten en de leraar of de perceptie van het kind symptomen beter worden gedifferentieerd. ADHD is de meest gediagnosticeerde gedragsstoornissen voor kinderen in de Verenigde Staten, met ten minste 4.5 miljoen diagnoses bij kinderen jonger dan 18 jaar, volgens de Centers for Disease Control en Prevention.

Echter, er zijn geen neurologische markers voor ADHD (zoals een bloedtest), en de deskundigen het oneens zijn over de prevalentie, tanken intens publiek debat over de vraag of ADHD is gediagnosticeerd onder-of over-diagnose, zei ouderling.

Met behulp van een steekproef van bijna 12.000 kinderen, ouderling onderzocht het verschil in diagnose ADHD en medicatie tarieven tussen de jongste en de oudste kinderen in een rang. De gegevens van de Early Childhood Longitudinal Study Cohort Kindergarten, die is gefinancierd door het National Center for Educational Statistics.

Volgens de studie van Elder hebben de jongste kleuters 60 procent meer kans te worden gediagnosticeerd met ADHD dan de oudste kinderen in dezelfde klas.
Uit het onderzoek, een diagnose van ADHD moet worden bewezen dat meerdere symptomen van aandachtsproblemen en hyperactiviteit, met deze symptomen aanhoudende gedurende zes maanden of langer – en in ten minste twee instellingen – vóór de leeftijd van zeven jaar.

Volgens de onderzoekers zijn vooral de jongere kinderen in een klas vaak gediagnosticeerd als ADHD-patienten, omdat zij nu eenmaal enkele maanden jonger zijn dan de oudsten uit de klas en dus ook wat meer onvolwassen en speelser. Leerkrachten lezen die signalen verkeerd en bestempelen de wildere kinderen al snel als een ADHD-patient terwijl er niets mis is met het kind.

Bron: Michican State University