Opleidingen geneeskunde willen studenten met ernstige dyslexie kunnen weigeren

0
313

Opleidingen geneeskunde willen studenten met ernstige dyslexie kunnen weigeren. Die kunnen door hun handicap het beroep van arts niet goed uitoefenen en lopen later meer risico verkeerde medicijnen voor te schrijven en hoeveelheden te verwisselen. Dat kan gevaarlijk zijn voor de patient, schrijft het Nederlands Dagblad.

Van alle studenten geneeskunde heeft ongeveer 3,5 procent dyslexie. Zij kunnen extra tijd krijgen voor het maken van tentamens. Ook de tekst kan groter worden gemaakt. Daardoor haalt het gros de examens toch nog. Cijfers over hoe vaak iemand verkeerde medicatie krijgt toegediend doordat een arts dyslectisch is zijn niet bekend.


Ongeveer een op de 25 studenten lijdt aan dyslexie en daarvan kan het merendeel door aanpassingen zoals extra tijd en grotere letters toch tentamens maken. ,,Bij iemand met ernstige dyslexie moet je je soms afvragen of die niet beter het onderzoek in kan”, zegt Peter de Leeuw, internist en voorzitter van het landelijke overleg examencommissies in het Nederlands Dagblad. Ook studenten met een ernstige psychische stoornis zouden onder die regeling moeten vallen.

De vereniging voor mensen van dyslexie Woortblind zegt in de krant dat dyslexie nooit mag leiden tot het weigeren van een student. Voorzitter Dirk Vollenhoven erkent dat ‘een zekere alertheid’ nodig is, maar wijst erop dat iemand met dyslexie zich juist bewuster is van zijn tekortkomingen en daardoor wellicht minder fouten maakt.

Click here to find out more!
Vorig artikelStichting Kernzaak krijgt een nieuwe naam: Stichting Zaadbalkanker
Volgend artikelMediterraan eten gezonder voor ongeboren kind
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.