Leidraad voor ziektebeeldinformatie door farmaceutische bedrijven
ArrayReclame voor receptgeneesmiddelen die gericht is op het algemeen publiek is in Nederland verboden. Het geven van informatie over ziekten, behandelmogelijkheden en de rol van geneesmiddelen daarbij, echter niet. Deze informatie blijkt waardevol te zijn voor patienten. In de praktijk bleken eerder afgesproken regels over reclame en voorlichting onduidelijk en tot discussies te leiden. Zo was er kritiek op bepaalde zelftests op websites van farmaceutische bedrijven en voerde de Consumentenbond actie tegen wat zij symptoomreclame noemt.
Om meer helderheid te krijgen over wat wel en niet kan en mag, is het initiatief genomen om een leidraad te ontwikkelen. Deze is opgesteld door de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad KOAG, in nauw overleg met betrokken partijen en hun vertegenwoordigende organisaties (artsen, Inspectie voor de Gezondheidszorg, ministerie van VWS, patienten, apothekers en farmaceutische bedrijven). Nefarma is vertegenwoordigd in het bestuur van de CGR.
De leidraad is van toepassing op alle informatie over receptgeneesmiddelen gericht op het algemene publiek, van patientenbrochures tot algemeen toegankelijke websites.
De belangrijkste bepalingen van de leidraad zijn de volgende:
– De informatie dient compleet en evenwichtig te zijn.
– Patientenervaringen (“testimonialsâ€) met vergelijkingen van de situatie voor en na de behandeling, zijn niet toegestaan.
– Tests voor zelfdiagnose zijn alleen toegestaan als ze wetenschappelijk onderbouwd zijn.
– Beeldmateriaal voor algemeen publiek moet duidelijk verschillen van materiaal voor artsen.
– Verwijzingen mogen niet selectief zijn.
– Informatie over receptgeneesmiddelen op het internet moet altijd de onbewerkte weergave van de bijsluitertekst weergeven.
Besloten is een overgangstermijn van zes maanden in de voeren om bedrijven de kans te geven eventuele aanpassingen in hun uitingen door te voeren.
Bron: Nefarma