Leidraad voor ziektebeeldinformatie door farmaceutische bedrijven

Array
Farmaceutische bedrijven in Nederland beschikken sinds vandaag over een leidraad voor het geven van informatie over ziekten, behandelmogelijkheden en geneesmiddelen. Deze heeft tot doel ongewenste promotie te vermijden, terwijl de patient wel optimaal geïnformeerd kan worden.

Reclame voor receptgeneesmiddelen die gericht is op het algemeen publiek is in Nederland verboden. Het geven van informatie over ziekten, behandelmogelijkheden en de rol van geneesmiddelen daarbij, echter niet. Deze informatie blijkt waardevol te zijn voor patienten. In de praktijk bleken eerder afgesproken regels over reclame en voorlichting onduidelijk en tot discussies te leiden. Zo was er kritiek op bepaalde zelftests op websites van farmaceutische bedrijven en voerde de Consumentenbond actie tegen wat zij symptoomreclame noemt.

Om meer helderheid te krijgen over wat wel en niet kan en mag, is het initiatief genomen om een leidraad te ontwikkelen. Deze is opgesteld door de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en de Keuringsraad KOAG, in nauw overleg met betrokken partijen en hun vertegenwoordigende organisaties (artsen, Inspectie voor de Gezondheidszorg, ministerie van VWS, patienten, apothekers en farmaceutische bedrijven). Nefarma is vertegenwoordigd in het bestuur van de CGR.

De leidraad is van toepassing op alle informatie over receptgeneesmiddelen gericht op het algemene publiek, van patientenbrochures tot algemeen toegankelijke websites.

De belangrijkste bepalingen van de leidraad zijn de volgende:
– De informatie dient compleet en evenwichtig te zijn.
– Patientenervaringen (“testimonials”) met vergelijkingen van de situatie voor en na de behandeling, zijn niet toegestaan.
– Tests voor zelfdiagnose zijn alleen toegestaan als ze wetenschappelijk onderbouwd zijn.
– Beeldmateriaal voor algemeen publiek moet duidelijk verschillen van materiaal voor artsen.
– Verwijzingen mogen niet selectief zijn.
– Informatie over receptgeneesmiddelen op het internet moet altijd de onbewerkte weergave van de bijsluitertekst weergeven.

Besloten is een overgangstermijn van zes maanden in de voeren om bedrijven de kans te geven eventuele aanpassingen in hun uitingen door te voeren.

Bron: Nefarma

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen