Overdracht taken CVZ naar Belastingdienst

Tijdens het Algemeen Overleg inzake de vernieuwing van de Rijksdienst van 24 juni 2010 kwam de reactie van de regering op de motie van de leden De Pater( Van der Meer en Heijnen aan de orde. In dat kader is toegezegd de Kamer nader te informeren over de mogelijke overdracht van de inning van de verdragsbijdrage van het CVZ naar de Belastingdienst.

Naar aanleiding van het overleg van 24 juni 2010 en in aanvulling op de brief van 30 juni deelt minister Klink de Kamer mede namens de Minister van Financien mee dat de Belastingdienst niet in staat is om de regeling en de vaststelling van de verdragsbijdrage uit te voeren. Dit op grond van de volgende overwegingen. De heffing van de verdragsbijdrage wijkt af van de heffingen waarvoor de Belastingdienst verantwoordelijk is. De verdragsbijdrage geldt niet voor verplicht verzekerden, maar voor een beperkte groep verdragsgerechtigden en geldt alleen voor de heffingen die betrekking hebben op de ziektekostenregelingen. Bovendien vormt de verdragsbijdrage een gecombineerde pseudoheffing van de premie AWBZ en de nominale en inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, waarvan de grondslag vermenigvuldigd wordt met een woonlandfactor die per land verschilt.

Deze heffing is vanwege zijn complexiteit niet in te passen in de automatische processen van de Belastingdienst, ook al omdat de nominale bijdrage Zvw geen heffing is waarvoor de Belastingdienst verantwoordelijk is bij verplicht verzekerden. Verder is de Belastingdienst ook niet de instantie die deskundig is op het terrein van ziektekostenregelingen en onderhoudt hij hierover geen contacten met de verdragsgerechtigden en instanties in andere landen. Momenteel is de aandacht van de Belastingdienst er met name op gericht om de continuïteit te waarborgen en te komen tot vereenvoudiging van door de Belastingdienst uitgevoerde regelgeving. In dat kader past het niet om voor een beperkte groep van bijdrageplichtigen een afwijkende heffing in het systeem in te passen die volledig afwijkt van het massale proces waarop de Belastingdienst zich richt.

Afwijkingen op het massale proces gaan bovendien gepaard met onevenredig hoge kosten. Dit past niet in de strategie die de Belastingdienst hanteert voor de toekomst en die omschreven is in het plan van aanpak vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst1.

1 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, 31 066, nr. 2).

Bron: Rijksoverheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen