Movember: ON YOUR MARKS… GET SET… MO!

0
288


De eerste week van november beginnen overal haartjes op bovenlippen te verschijnen. Waar er eerst gladheid erste, prijkt nu een (aanzet tot) snor. Wat heeft dit te betekenen? De mo, Engelse slang voor het woord moustache, maakt in november zijn entree in het Nederlandse straatbeeld om de aandacht op mannenzaken te vestigen.

Movember, de organisatie achter dit ludieke initiatief, roept mannen op over het hele land om hun snor te laten staan en daarmee het bewustzijn te vergroten omtrent mannenkwalen. Het idee is simpel: één november scheren mannen er alles af om in dertig dagen tot een volwaardige snor te komen. Kortom, Mo Bros groeien hun pronkstukjes voor de nobele zaak, ofwel uit solidariteit voor kankerpatienten en/of om zich te laten sponsoren door eenieder die zich kan identificeren met het goede doel. Zo werkt de snor als een opvallend en stijlvol ‘roze lintje’ dat niet alleen maatschappelijke onderwerpen aankaart, maar ook geld inzamelt voor prostaatkankeronderzoek – zodat woorden (en haren) ook in daden omgezet kunnen worden.

Movember onder het genot van een paar biertjes, dit maal ergens in een Australische kroeg. Het plan blonk uit in eenvoud: door de snor als grap terug te halen als stijlicoon zouden ze tegelijkertijd iets goeds kunnen doen voor de gezondheid van de medeman. In 2003 werd er geen geld ingezameld, maar de bedenkers van het initiatief zagen het enorme potentieel van gezichtsbeharing om discussie aan te wakkeren. Geinspireerd door wat vrouwen hadden bewerkstelligd voor borstkanker, besloten de Mo-bro’s van hun plan een wereldwijde beweging te maken.

In 2004 maakte de campagne een grote sprong voorwaarts door zich toe te spitsen op de meest voorkomende vorm van kanker onder mannen: prostaatkanker. In totaal bundelden dat jaar 432 Mo-bro’s hun krachten en brachten $55.000 dollar op voor de Australische Prostate Cancer Foundation,  tot dan toe de grootste donatie die het fonds ooit had ontvangen.

Vijf jaar later nemen er wereldwijd 255.755 Mo Bros en Mo Sistas deel; in totaal zamelden in 2009  meer dan een miljoen donoren een bedrag van 35 miljoen euro in. Inmiddels bestaat Movember in Canada, Duitsland, de Verenigde Staten, Ierland, Finland en sinds vorig jaar ook in Nederland. Vorig jaar wisten de Nederlandse Mo Bros & Sistas een bedrag van €45,000 bijelkaar te brengen voor het Nederlandse Kanker Instituut – Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL), waar het geld specifiek gebruikt werd voor prostaatkankeronderzoek. Wereldwijd heeft Movember 72 miljoen euro opgebracht sinds haar oprichting in 2003.

Voor meer details en informatie over de Movember Foundation, jaarverslagen en financiele overzichten, gezondheidszaken die mannen aangaan, de programmas die worden ondersteund en de sociale impact van Movember, zie: www.movemberfoundation.com. Meedoen? Schrijf je in op de Nederlandse pagina van www.movember.com of stuur een email naar netherlands@movember.com.

Vorig artikelOnsterfelijk door nanotechnologie?
Volgend artikelPhytoceuticals Ltd. krijgt CE-markering voor 1 Primary Wound Dressing
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.