Stijgend aantal ongevallen door doe-het-zelven

Array

Het aantal slachtoffers van klusongevallen dat op een spoedeisende hulpafdeling wordt behandeld is in de afgelopen jaren met 15% gestegen. Dit kost de samenleving jaarlijks tenminste 170 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Consument en Veiligheid. Consument en Veiligheid geeft de campagne Kluszen daarom een nieuwe impuls door een samenwerking aan te gaan met gereedschappenfabrikant Bosch.

“Wat we zien is dat steeds meer mensen geïnspireerd raken door klusmagazines en tv-programma’s en zelf klussen oppakken. Helaas merken we ook dat zij zich slecht voorbereiden en de risico’s onderschatten,” zegt Cilia Knols van Consument en Veiligheid. “Uit onderzoek blijkt dat klussers vaak resultaat gericht werken waardoor er vaak ongevallen gebeuren. Pech, onvoorzichtigheid, onoplettendheid en haast zijn de grootste oorzaken bij een klusongeval. Door je beter voor te bereiden op een klus verklein je de kans op een ongeluk aanzienlijk.”

Een aantal opmerkelijke feiten uit het onderzoek:

  • Gemiddeld overlijden per jaar 37 personen door een klusongeval;
  • Ongevallen komen het meest voor bij mannen van 30 t/m 49 jaar;
  • Ongeveer één op de zes slachtoffers was aan het tuinieren;
  • Letsels komen vooral voor aan de vingers, handen en ogen;
  • Messen, zagen, hamers en ladders zijn relatief vaak betrokken bij een ongeval;
  • Letsels door vallen komen bij vrouwen (30%) vaker voor dan bij mannen (15%).

Veilig klussen nog niet ingeburgerd

“Ook Bosch voelt zich verantwoordelijk voor het verbeteren van de veiligheid van doe-het-zelven, maar helaas is veilig klussen bij de doe-het-zelver nog niet ingeburgerd,” aldus Mark Bressers, Brand manager Bosch Benelux. De marktleider van klus- en tuingereedschap heeft de laatste decennia veel innovaties doorgevoerd om gereedschap veiliger te maken, zoals een blaasluchtfunctie en zaagstation voor de decoupeerzaag en detectoren voor electra- en waterleidingen.

“In de professionele bouwsector is veiligheid al jaren zeer belangrijk en zelfs wettelijk geregeld. Ook doe-het-zelvers thuis zouden veiligheid de normaalste zaak van de wereld moeten vinden,” aldus Bressers. “Naast kwalitatief goed gereedschap, moet je denken aan beschermende kleding, goed licht en hoe je een ladder gebruikt.

Samenwerking Bosch en Consument en Veiligheid

Bosch en Consument en Veiligheid gaan samenwerken om veilig klussen beter onder de aandacht te brengen. Cilia Knols: “De kluscampagne Kluszen richt zich op het veranderen van gedrag bij doe het zelvers. Door de samenwerking met Bosch kunnen wij direct een grote groep klussers ondersteunen met veiligheidstips. Want als klussers gereedschap kopen staan zij ook open voor advies en voorlichting over het veilig gebruik van producten”
Ook in de bouwmarkt wordt in samenwerking met Consument en Veiligheid extra aandacht geschonken aan veilig klussen en ontvangen bezoekers een folder met tips voor veilig klussen. Mark Bressers: “Uiteraard orienteert men zich tegenwoordig online, maar wij merken ook dat mensen behoefte hebben aan professioneel advies. Naast klusadviezen kunnen mensen nu ook voor veiligheidstips terecht bij een Bosch klusexpert in hun eigen bouwmarkt.

Zeven algemene tips voor veilig klussen:

  1. Begin uitgerust en voorbereid aan iedere klus.
  2. Ruim je werkplek op. Ook tijdens het klussen.
  3. Vermijd losse kleding of accessoires (wijde mouwen, sieraden, sjaals).
  4. Draag stevige schoenen met antislipzolen om uitglijden te voorkomen.
  5. Draag beschermingsmiddelen (veiligheidsbril, gehoorbeschermers, maskers en handschoenen).
  6. Vervang tijdig het gereedschap (schroeven, mesjes, zaagjes).
  7. Werk met daglicht en zorg desnoods voor een extra lamp.

Naast de algemene veiligheidstips zijn er specifiek klus gerelateerde veiligheidstips voor schilderen, houtbewerken, tuinieren, metaalbewerken en vloeren leggen te vinden op www.kluszen.nl.

Bron: stichting Consument en Veiligheid

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen