KNV EHBO vraagt op ludieke manier aandacht voor het belang van jeugd Eerste Hulp

Kinderen van 11 en 12 jaar kunnen ook levens redden! Dat heeft de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO vanmorgen duidelijk proberen te maken middels een leerzame EHBO-jeugdmorgen op de Goudenregenbasisschool in Hilversum. In samenwerking met brandweercorps Gooi&Vechtstreek leerden ze de kinderen van groep 8 wat ze moeten doen bij kleine ongevallen, maar ook het onderwerp reanimatie kwam aan bod.

Wat doe je als je klasgenootje bewusteloos van het klimrek valt en er geen volwassene in de buurt is? Of als je je buurmeisje van drie in de vijver ziet vallen? Ongelukjes gebeuren bijna nooit onder de ogen van een professionele hulpverlener en slachtoffers zijn er vaak bij gebaat snel hulp te krijgen. Het kan littekenweefsel of het verergeren van het letsel voorkomen en in het meest dramatische geval kan het zelfs een leven redden. Ook kinderen kunnen te maken krijgen met ongelukken waarbij Eerste Hulp gebaat is. Om die reden organiseerde de KNV EHBO vanmorgen een speciale lesdag om aandacht te vragen voor EHBO voor de jeugd. Tegelijkertijd lanceerden zij een nieuw (digitaal) EHBO-lesboek voor kinderen van 11 en 12 jaar.

Brandweermannen helpen kinderen bij spoedcursus EHBO

Met gillende brandweersirenes werd de officiele kick-off gegeven van de eerste EHBO-jeugdmorgen in Hilversum. Regionaal brandweercommandant Gooi&Vechtstreek John van der Zwan en zijn team waren speciaal naar de Goudenregenschool gekomen om de leerlingen het belang van Eerste Hulp verlening bij te brengen. Niet alleen werd er geluisterd, ook moesten de kinderen zelf aan de slag. Onder begeleiding van een echte brandweer en de professionele instructeurs van de KNV EHBO, leerden de kinderen in groepjes reanimeren en werden er ook verbandjes bij elkaar aangelegd. Het enthousiasme was zeer groot.

Hét EHBO jeugdboek: waterongevallen en reanimatie
Voor de leerlingen van groep 8 van de basisschool heeft de KNV EHBO een nieuw EHBO-lesboek gelanceerd. Een uitgebreid werkboek waarin naast de verplichte lesstof voor het behalen van het diploma Jeugd Eerste Hulp A (vastgesteld door het Oranje Kruis), ook extra onderwerpen aan bod komen zoals waterongevallen en vitale functies. ‘Nederland is een waterrijk land en ongelukken op of in het water komen regelmatig voor’, vertelt coauteur Marion van den Hurk. ‘Wat de vitale functies betreft willen wij de kinderen niet alleen bijbrengen wat dit zijn – bewustzijn, ademhaling, circulatie – maar wij denken ook dat ze best in staat zijn om te leren reanimeren. We horen vaak genoeg succesverhalen waarbij een kind een leven redt door het toepassen van reanimatie of andere Eerste Hulp verlening.

Digitaal lesmateriaal
Elk hoofdstuk in het lesboek wordt ingeleid door een filmpje waarin een deskundige kort en bondige uitleg geeft over het desbetreffende onderwerp. Dit filmpje wordt afgespeeld op het digitale lesbord. Verder leren de kinderen middels het boek en het digitale lesmateriaal hoe je erachter kun komen wat het slachtoffer mankeert, hoe ernstig zijn of haar letsel is of er gealarmeerd moet worden en hoe je de diverse letsels kunt behandelen. En uiteraard ook wat je absoluut niet moet doen. Het geheel wordt toegelicht en verduidelijkt met behulp van foto’s. ‘Door het lesmateriaal nu ook digitaal aan te leveren zijn de mogelijkheden oneindig en kunnen we ook snel inspringen en nieuw materiaal aanleveren’, legt van den Hurk uit.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel studeer ik toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen