‘Neem niet-pluisgevoel patiënten serieus’

Slechte communicatie tussen artsen en patienten en gebrekkige samenwerking tussen artsen onderling zijn volgens patienten de belangrijkste oorzaken van medische fouten. Zo reageren zorgverleners vaak niet of onvoldoende op patienten die menen dat er iets niet klopt. Dit blijkt uit de resultaten van de meldactie van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) waar ruim drieduizend mensen aan deelnamen.

Twee op de drie deelnemers aan de meldactie hebben weleens meegemaakt dat er bijna of echt iets misging in de zorg, met name in het ziekenhuis. Volgens 85 procent van de tweeduizend slachtoffers had de gebeurtenis voorkomen kunnen worden. Oorzaak is, aldus Marjolein de Booys, manager kwaliteit van de NPCF, dat artsen en verpleegkundigen slecht naar patienten luisteren. De patient meent dat er iets mis is  ‘en de zorgverlener stelt hem uit een soort automatisme gerust’.

De NPCF vindt dat zorgverleners zo’n niet-pluisgevoel van patienten serieus moeten nemen. Stelregel zou moeten zijn: ‘Ga ervan uit dat hij of zij altijd gelijk heeft, tenzij anders blijkt.’Twee van de drie mensen die een incident hebben meegemaakt zeggen bovendien niet goed te zijn opgevangen door de zorgverleners. Er vond geen gesprek plaats, er werden geen excuses aangeboden.

Bron: mEDISCH cONTACT/Henk Maassen

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen