Vrouwen willen andere zorg rond kanker dan mannen

Mannelijke en vrouwelijke patienten vinden verschillende zaken belangrijk in de zorg rondom kanker. Dat blijkt uit onderzoek van Hester Wessels bij het UMC Utrecht. Zij promoveert op 30 november aan de Universiteit Utrecht.
Wessels ondervroeg in groepsinterviews vijftig patienten met kanker naar hun behoeften en wensen in zorg en behandeling rond hun ziekte. Op basis van deze interviews ontwikkelde Wessels een vragenlijst over de zorg rondom kanker die ze voorlegde aan bijna vierhonderd patienten. Het gaat om patienten met verschillende soorten kanker, onder meer borstkanker, maagdarmtumoren en urologische tumoren.

Uit de antwoorden blijkt een significant verschil in voorkeuren en behoeften tussen mannen en vrouwen. Vrouwen vinden een groot aantal zorgaspecten belangrijker dan mannen. Het gaat onder andere om bejegening door verpleegkundigen; steun, advies en begeleiding; en continuïteit van zorg. Maar ook om bijvoorbeeld de tijd tussen onderzoek en diagnose en de timing van de start van de behandeling.

Op basis van haar onderzoek verwacht Wessels dat vrouwen meer gebruik zullen maken van sommige onderdelen van het zorgaanbod. “In het onderzoek scoren vrouwen onder meer hoger op privacy-aspecten dan mannen. Dus zij zouden het bijvoorbeeld meer waarderen om in een wachtkamer apart te kunnen zitten of te kunnen kiezen tussen een een- of meerpersoonskamer. Ook scoren vrouwen hoger op psychosociale ondersteuning, dus zij zouden bijvoorbeeld meer geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan gespreksgroepen of meer belangstelling hebben voor steun bij de verwerking van gevoelens opgeroepen door de ziekte en behandeling.”

Eerder beschreef Wessels al dat patienten meer belang hechten aan expertise van artsen dan aan organisatorische en omgevingsfactoren van het ziekenhuis. Patienten vinden veiligheid en de expertise en houding van artsen en verpleegkundigen heel belangrijk. Ook communicatie en de zorgvuldige omgang met vertrouwelijke patientgegevens scoren hoog, evenals de mogelijkheid zelf mee te beslissen over de behandeling. Patienten hechten relatief minder waarde aan voorzieningen op kamers, de kwaliteit van eten en drinken of de aanwezigheid van naasten en privacy. (Lees hier meer over dat onderzoek.)

Verder analyseerde Wessels in haar proefschrift hoe goed zorgverleners de behoeften van patienten kunnen inschatten; wat het effect is van fysieke integratie van polikliniek, dagopname en kliniek op patienttevredenheid; en de ‘onbewuste’ wensen van patienten over de ideale zorgprofessional.

Bron: UU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen