UMC Utrecht opent internetportaal voor hiv-patiënten

Array

De hiv-patienten van het UMC Utrecht hebben vanaf 1 december een Nederlandse primeur: vanaf die dag kunnen zij gebruik maken van een internetportaal. Via dit portaal kunnen patienten onder meer hun medisch dossier, labuitslagen en behandelafspraken inzien. Ook kunnen ze herhaalrecepten aanvragen of hun behandelaar een e-mailbericht sturen. Ook is voor de patient toegespitste ziektegerelateerde informatie in te zien.

“Het portaal biedt patienten een nieuwe mogelijkheid om hun ziekte samen met de specialist te managen”, zegt dr. Tania Mudrikova, internist en chef de policlinique Infectieziekten. “Via het portaal kunnen onze patienten onder andere zien welke afspraken er staan en de verslagen bekijken van de polikliniekbezoeken. Ze zien wat er is besproken en welke onderzoeken zijn gepland. Maar ook kunnen patienten hun medicatieoverzicht en enkele voor hen relevante labuitslagen bekijken en een herhalingsrecept aanvragen. Het portaal is niet bedoeld om een face-to-face contact met arts of verpleegkundige te vervangen, maar wordt gezien als een uitbreiding van de huidige zorg”.
E-consult
Via het portaal kan de patient ook in contact komen met zijn zorgverlener door het sturen van een e-consult bericht. Het voordeel van het portaal is dat het e-consult gekoppeld is aan het elektronisch patientendossier (EPD). Hierdoor vindt het e-mailverkeer niet plaats via een onbeveiligde internetverbinding, maar in een beveiligde elektronische omgeving.

‘Mijn medicatie’
‘Een ander groot voordeel is het onderdeel ‘mijn medicatie’ zegt verpleegkundig consulent Esther van Oers: “Patienten gebruiken soms wel meerdere soorten geneesmiddelen per dag die niet allemaal door hun infectioloog zijn voorgeschreven. Aangezien vele medicijnen een interactie kunnen geven met de hiv-remmers, is het belangrijk dat de infectioloog goed op de hoogte wordt gebracht van de gebruikte of elders voorgeschreven medicijnen. Nu kunnen patienten nalezen welke medicijnen ze moeten gebruiken, in welke hoeveelheid en waarom. Ook kunnen zij signaleren wanneer zij een middel gebruiken waar de infectioloog nog niet van op de hoogte is. Patienten worden als het ware een lid van het behandelteam. We hopen dat dat de kans op medicatiefouten en onbedoelde interacties zo klein mogelijk maakt”.

Patienteninformatie
“Binnen het portaal is tevens de mogelijkheid om op de individuele patient toegespitste informatie aan te bieden”, voegt Joke Patist, verpleegkundig consulent toe. Zo kan bijvoorbeeld informatie over de combinatietherapie of kinderwens wel of niet getoond worden binnen het portaal. De informatie binnen het portaal wordt op deze manier zo veel mogelijk toegespitst op de individuele situatie van de patient. Alle patienten krijgen persoonlijke toegangscodes en een goede instructie van de verpleegkundig consulent hoe ze het nieuwe portaal kunnen gebruiken. Na een jaar wordt de effectiviteit van het portaal geevalueerd.

MyUMC
Het portaal maakt onderdeel uit van MyUMC, een gepersonaliseerde en beveiligde informatie- en communicatievoorziening via internet. MyUMC richt zich op de realisatie van persoonlijke portalen voor zowel patienten als medewerkers en op termijn ook voor huisartsen, onderzoekers en studenten. Het UMC Utrecht heeft nu tien patientenportalen actief. Via de portalen hebben patienten de mogelijkheid om de regie te voeren over hun eigen behandelplan en via internet te communiceren met hun behandelaar.

Bron: UMCU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen