Zorgmarketing in de praktijk, deel 2

Array

Voor- en tegenstanders van marktwerking in de gezondheidszorg slaan elkaar al enige tijd om de oren met onderzoeken en rapporten waarin het succes of falen van marktwerking in de zorg wordt aangetoond. De uitkomsten verschillen, al naar gelang vanuit welk gezichtspunt of politieke overtuiging men naar de dagelijkse zorgpraktijk kijkt. De gezondheidszorg staat onverminderd hoog op de politieke agenda en dat verandert de komende jaren niet.

Dit tweede deel van Zorgmarketing in de praktijk geeft, zeker in samenhang met het eerste deel, een goed beeld van de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg en de marketinguitdagingen waarvoor zorgaanbieders zich de komende jaren gesteld zien. Net als in deel 1 passeren ook in dit tweede deel een groot aantal marketingthema’s de revue. Beide delen zijn overigens onafhankelijk van elkaar te lezen.

Dit boek bevat praktische handvatten voor het vergroten van uw marketingkennis, het realiseren van uw eigen marketingstrategie en het verbeteren van de markt- en klantgerichtheid van uw organisatie. Tevens bevat Zorgmarketing in de praktijk − deel 2 een groot aantal interessante praktijkcases en leerzame marketingvoorbeelden.

Zorgmarketing in de praktijk is bestemd voor iedereen die zich bezighoudt of te maken krijgt met het opstellen en uitvoeren van marketingplannen in de gezondheidszorg. Het boek bevat tal van nuttige inzichten en tips, en is ook zeer geschikt voor studenten in het hbo en wo.

Zorgmarketing in de praktijk, deel 2

Voorwoord

Leeswijzer

1 Van patient naar klant
2 Patient- en zorgmarketingervaringen uit de USA
3 Verschillende zorgmarkten, verschillende strategieen
4 Portfolioanalyse als basis voor scherpe keuzen
5 Concurrentievoordeel door marketingflexibiliteit
6 Relatiebeheerstrategie (CRM) in de zorg
7 Van trends naar nieuwe zorgproducten
8 Reputatiemanagement
9 Seniorenmarketing
10 Het nieuwe wonen voor nieuwe senioren
11 Zorghotel of hotel met zorg
12 Zorgmarketing voor de 1e lijn
13 Van Gezondheid 2.0 naar Zorgmarketing 2.0
14 Strategisch marketingplan in 10 stappen
15 Marktonderzoek in de zorg
16 Van visie en missie naar strategie
17 Elf geboden voor een sterk zorgmerk
18 Acht eigenschappen van marktgerichte organisaties
19 Marketingprojecten Portfolio Management (MPM)
20 Smart Marketing: houd het simpel!

Bijlagen:
Bijlage I Marketing Quick Scan: hoe marktgerichtheid is uw organisatie?
Bijlage II Zorgmarketing in Nederland: de stand van zaken

Zorgmarketing in de praktijk – / Deel 2 / druk 1
Zorgmarketing in de praktijk  / Deel 2 / druk 1
Auteur(s) Sjors van Leeuwen
Jaar 2010
Druk 1
Aantal pagina’s 196
ISBN 9789023246855

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen