Campagne Hartstichting ‘We hebben je hart nodig’ bewezen effectief

Array

De campagne ‘We hebben je hart nodig’, die in september startte, heeft het kennisniveau van Nederlanders over hart- en vaatziekten bij vrouwen verbeterd. TNS-NIPO onderzocht voor en na de 1e fase van de campagne hoeveel mensen weten dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nr. 1 zijn bij vrouwen. Door de campagne is dat aantal verdubbeld ten opzichte van de start van de campagne.

Het doel van de campagne ‘We hebben je hart nodig’ is om Nederlanders bewust te maken dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen. Onbekend bij veel mensen is dat meer vrouwen dan mannen hieraan overlijden in Nederland. Onze campagne heeft daar dus verandering in gebracht.

Voor de start van de campagne dacht slechts 24% van de ondervraagden dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen. Maar liefst 70% van de Nederlanders dacht dat kanker de grootste doodsoorzaak bij vrouwen is.

Na de 1e fase van de campagne heeft een grote verschuiving plaatsgevonden in het kennisniveau van hart- en vaatziekten. Want maar liefst 49% van de Nederlanders weet nu dat deze ziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn bij vrouwen, een verdubbeling dus. Nog maar 48% dacht dat kanker de grootste doodsoorzaak bij vrouwen is.

Campagne
Uit onderzoek blijkt ook dat 56% van de ondervraagden in september iets gehoord, gezien of gelezen heeft over de campagne en het onderwerp vrouwen en hart- en vaatziekten. 58% heeft de boodschap op tv gezien en het merendeel daarvan kan de boodschap van de Hartstichting goed omschrijven. In 4 maanden is € 210.477 gedoneerd voor onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.

“We zijn trots op het behaalde resultaat. Het is goed te weten dat meer mensen zich bewust zijn van hart- en vaatziekten bij vrouwen” aldus Ineke van Geel, programmaleider Hart voor Vrouwen bij de Hartstichting.

In 4 maanden hebben zich ook 9.000 fans aangemeld op de Facebook-pagina Wehebbenjehartnodig. Dit is 1 van de grootste aantallen in goede doelenland volgens het crossmediaplatform Frankwatching. Deze pagina brengt vrouwen en lotgenoten met elkaar in contact en houdt hen op de hoogte van al het nieuws rond het thema ‘vrouwen en hart- en vaatziekten’.

De campagne van de Hartstichting is tot stand gekomen in samenwerking met Unilever, Rhinocreations en Nothing. Meer informatie staat op:


Bron: Hartstichting

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen