Zorginnovatie: De patiëntencoach

0
259

Twitter, het medium voor veel van mijn contacten, bracht me in contact met Stichting Tinkerbell. Leuke naam dacht ik, maar wat doen ze? Tot mijn blije verrassing doen zij precies waar ik het 2 jaar geleden over had tijdens een lunch met een fijne vriendin, Stichting Tinkerbell levert PATIENTcoaches! Dus iemand die met een patient meegaat naar ziekenhuisafspraken. Wat een fantastisch initiatief en wat een mooie toekomstgerichte ontwikkeling.

“Het doel van de Stichting Tinkerbell Patientencoach is het bevorderen van de zelfredzaamheid van patienten en het verbeteren van de patient(mens-)gerichtheid van de zorg.“

Na een afspraak kwam ik tot de conclusie dat deze mensen weten waar de behoefte van een patient ligt. Op het moment dat ik contact had was ik zelf zo goed als door al mijn behandelingen heen, maar er zouden, en zullen, nog vele controles volgen. Irene, de initiatiefneemster, had het tijdens ons gesprek over een pilot die ze aan het opstarten zijn en dat ze daar nog mensen, in de hoedanigheid als patient, voor zocht. Ze vroeg me of ik aan de pilot wil meewerken, zowel als patient die zij coacht, als ook voor feedback en input na de begeleiding. Natuurlijk! Ik werk daar graag aan mee, omdat ik het nut zie van de patientencoach, een absolute meerwaarde!

Als patient ben je uit het veld geslagen als je net een uitslag hebt gehoord of als je uitleg krijgt over de hele molen waar je doorheen moet om, hopelijk, weer beter te mogen worden. Je hebt honderden vragen, bent verward, bang en onzeker en loopt misschien wel met je ziel onder je arm rond. Dus naast het feit dat er iets lichamelijk niet in orde is kan je psyche je wellicht ook parten spelen. De begeleiding van een patientencoach schept  helderheid, creeert focus en ondersteunt in jouw proces.

Hoe ziet het traject er uit?
Via de telefoon of skype had ik de eerste contact en met de coach die in een gesprek achterhaald waar je zorg ligt en wat de vragen zijn die bij je leven. Een soort van intakegesprek. Tijdens dat gesprek helpt ze je ook om je rol te pakken, het gaat immers om jou als patient dit keer en door begeleiding van de patient helpt ze je ook om te communiceren met de zorgverlener. Dat is namelijk vaak waar het misgaat: communicatie! De zorgverlener spreekt de taal van de patient niet en andersom. En als patient kan je vaak veel meer vragen en kan je het ook over je onzekerheden hebben bij de zorgverlener. Ook gaf ze me een aantal tips die mij als patient krachtiger maakte.

Op de dag van de afspraak werd ik keurig thuis opgehaald en reden we samen naar het ziekenhuis. Op weg erheen en in de wachtkamer bespraken we nog een keer wat de punten zijn waar mijn onzekerheid ligt, de vragen die ik wilde stellen en opheldering over wilde krijgen. Het fijne merkte ik zelf is dat je door deze gesprekken een stuk rustiger wordt en je je zenuwen voelt wegebben. De spanning blijft, maar goed dat is ook niet raar, want je weet maar nooit wat je te horen krijgt. Tijdens de afspraak stelt de patientcoach zich zeer bescheiden op, het gaat immers om jou. Echter, zorgt ze wel dat je de vragen, zoals met haar besproken ook stelt en als je daar moeite mee hebt dan helpt ze je daarbij. Na de afspraak hebben we de afspraak uitgebreid geevalueerd om zeker te zijn dat alles helder is. En vervolgens werd ik weer keurig thuis afgezet. Een andere fijne bijkomstigheid dat je niet hoeft te stressen over drukte op de weg, zoeken naar een parkeerplaats e.d.

‘s Avonds ontving ik nog een email van haar met een aantal nuttige adressen, websites en een fysio gespecialiseerd op post-kanker behandelingen. Een overzicht van deze gespecialiseerde fysiotherapeuten kon het Daniel de Hoed mij helaas niet geven en ook bij mijn huisarts ving ik bot.

Conclusie
De patientencoach heeft een bijzondere toegevoegde waarde voor patienten in hun proces. Door de begeleiding krijg je weer focus in de chaos aan vragen en onzekerheden, je voelt je sterk en weet dat er een onafhankelijk oor meeluistert tijdens alles wat wordt gezegd, dus na afloop kan je het hier nog eens rustig over hebben. Uiteraard vervangt zij niet de emotionele steun die je op sommige momenten nodig hebt, dus als ik spannende uitslagen krijg zal ik ook zeker een dierbare meenemen voor de schouder die nodig is misschien. Ik denk dan ook dat deze vorm van begeleiding een mooie ontwikkeling binnen de zorg zal zijn en uitkomst biedt bij veel uitdagingen. Daarnaast zie ik ook mogelijke kostenbesparingen puur op het feit dat patienten door goede begeleiding minder vaak hun huisarts zullen bezoeken, omdat ze hun vragen al vooraf klaar hebben en deze gericht stellen. Ze weten waar ze aan toe zijn en dat is wat nu vaak voor veel onzekerheid zorgt. Ik hoop dan ook dat zorgverzekeraars naar deze nieuwe ontwikkeling van patientencoaches zullen kijken en dit opnemen in hun aanbod. Chronisch zieken, kankerpatienten en vele anderen zullen hier veel baat bij hebben is mijn overtuiging!

Bookmark de permalink.
Vorig artikelOne Sessions Only: bestaan die nog in Nederland?
Volgend artikelZorgpaden werken wel, maar…
Directeur Platypus, independent advisor for innovative health challenges. And founder of WeHelpen Maaike Schnabel: 1973, gedreven, energiek, krachtig, positief, social media, (com)passie, communicatie zorgprofessional, patient 2.0 (ervaringsdeskundige), eigenaar van Platypus Health, Take2Innovate en Stichting The Caretakers (www.thecaretakers.nl), grondlegger WeHelpen, zitting in Leden AdviesRaad Nederlandse Borskankervereniging en ambassadrice Stichting Pink Ribbon. Ik richt me met name op alles bezien vanuit de patient op het gebied van ervaringen binnen de gezondheidszorg, zowel vanuit professioneel oogpunt als vanuit mijn rol als ervaringsdeskundige. De zorgsector staat op een keerpunt in het gebruik van techniek, organisatiemodel, het gebruik van media en de verschuivingen en veranderende opvattingen in de arts/patiënt relatie. Het is tijd om compassie weer terug te brengen naar de werkvloer! Als founder en directeur heb ik ervaring in het opzetten en inrichten van nieuwe organisaties. Vanaf het idee tot aan de realisatie. Tevens heb ik veel ervaring opgedaan met het opzetten en inrichten van diverse trajecten binnen complexe en gevoelige omgevingen binnen diverse organisaties, zorginstellingen, stichtingen in de zorg, koepelorganisaties en farmaceutische industrie. Van strategie tot implementatie met een grote passie voor de patiënt en de “nieuwe communicatie”. Deze blog zal zich in de tijd gaan vullen met artikelen, ervaringen en activiteiten vanuit persoonlijke belevenis.