De zorgmedewerker maakt het verschil

Personen van de foto komen niet in dit verhaal voor

Verzorgenden kunnen het leven van clienten de moeite waard maken. Dat ervaarde ik toen ik mee lunchte in het verpleegtehuis van mijn schoonmoeder. Ze is er slecht aan toe, zit in een rolstoel en kan nauwelijks praten. Wel kan ze duidelijk maken wat ze prettig vindt en wat niet.

Zorg en aandacht
Tussen de middag zit ze met allerlei vreemden aan tafel in de keuken en dat vindt ze maar niets. Twee verzorgenden dekken de tafel. Ze vragen mijn schoonmoeder wat ze wil eten. Ze heeft wel zin in een kopje soep. Dat wordt voor haar gemaakt.

Ook aan mij en anderen wordt gevraagd wat we willen eten. Een wentelteefje, een tosti, gebakken eitje. Het wordt allemaal met zorg en aandacht gemaakt. Er heerst een gezellige bedrijvigheid. Mijn schoonmoeder is al weer vergeten dat ze eigenlijk geen zin had om te eten met die vreemden.

Spil in de zorg
Hierdoor realiseerde ik me dat niet langer de lichamelijke verzorging de spil is waar alles om draait, maar het welzijn van de client. We gaan er steeds meer naar toe dat de kwaliteit van leven van de client leidend is. De ouderenzorg verandert en dat vraagt van medewerkers hierin mee te bewegen.

Verleiden
Halverwege de lunch wil een mevrouw al weer weg, ze kan net met haar voeten bij de grond vanuit haar rolstoel en is al bijna bij de deur. Een verzorgende loopt mee en vraagt haar vriendelijk om toch te blijven en wat te drinken: wilt u niet een lekker kopje thee of sinasappelsap? Het lukt haar om mevrouw te verleiden en ze tippelt zelf weer terug om even later aan tafel aan te schuiven. Er is niet veel nodig om het iedereen naar de zin te maken.

Wensen en interesses centraal
Maar dat kan alleen met meer aandacht voor het leven van clienten. Zodat zij hun interesses, wensen en activiteiten zoveel en zo lang mogelijk kunnen blijven doen. Niet alleen thuis maar ook in verpleeg- en verzorgingshuis. De zorg moet er naar toe dat er meer aandacht voor de leefomgeving van de client is. Meer kleinschaligheid en aandacht voor sfeer en ambiance.

Ondersteuning voor verzorgenden
Degenen die dit waar kunnen maken zijn de verzorgenden en helpenden. Zij maken het verschil in de dagelijkse praktijk. Maar dat kunnen ze alleen doen als ze voldoende ondersteuning krijgen in het werk. Groepsgesprekken met verzorgenden leerden mij dat verzorgenden zich bijvoorbeeld ondersteund voelen, als ze voldoende positieve sturing krijgen van het management. Als er vertrouwen is in het team en medewerkers echt gehoord worden.

Ik ben erg benieuwd hoe dit nu in de dagelijkse praktijk gaat. Hoe ondersteunt u de helpenden en verzorgenden zodat ze het leven van clienten de moeite waard maken? Kent u goede voorbeelden? Of heeft u ideeen hoe verzorgenden en helpenden beter ondersteund kunnen worden?

Auteur: Monique Spierenburg
Bron: Vilansem>