Begeleiding van chronische patiënten is aan evaluatie toe

De AWBZ wijziging per 1 april 2003 (zie bericht hierboven) is in de afgelopen tijd  nooit geevalueerd. Dat is opvallend in een tijd waarin zorgaanbieders met kwaliteitsindicatoren het effect van hun zorgverlening moeten aantonen. Zorgverzekeraars en Tweede Kamer hebben ook nooit gevraagd om een evaluatie van deze stelselwijziging. Wie de grote stijging in begeleiding nu afschildert als misbruik en onterecht, kan gelijk hebben. Wie de grote stijging bestempelt als ‘een schot in de roos’, als een voorziening die uitstekend in een behoefte voorziet, kan eveneens gelijk hebben. Het zou zelfs kunnen zijn dat de begeleiding het zelfstandig wonen heeft bevordert, intramurale opnamen heeft voorkomen en de AWBZ kosten hebben gedrukt. Het afschaffen van individuele begeleiding zou alleen na een evaluatie mogen gebeuren. Dit is mijn eerste kanttekening.

De tweede betreft het afschaffen per 1 januari 2013. Als de pensioensleeftijd naar 67 jaar moet, gebeurt dat in een rustig tempo van tien jaar. Kennelijk zijn pensioenrechten beter gegarandeerd dan AWBZ-rechten. Ik voorzie van de afschaffing op één moment, dat vele herindicaties moeten plaatsvinden bij mensen die tot dat moment begeleiding ontvingen en dat het beroeps- en bezwaarschriften gaat regelen. Is het mogelijk de nieuwe regeling alleen te laten gelden voor nieuwe clienten?

Mijn derde kanttekening betreft het zelfstandig wonen van de genoemde clienten. Dat vindt plaats in beschutte en beschermende woonvormen, waarbij bewoners vaak ook begeleiding ontvangen. Als de regering begeleiding schrapt, ontkomt ze er niet aan om ook uitspraken te doen over het behoud of verdwijnen van deze woonvormen. Mijn vierde kanttekening is, dat het schrappen van begeleiding vanwege bezuiniging niet nodig is.

Er ligt een voorstel voor van NPCF, Per Saldo en andere patientenorganisaties om op de AWBZ tien procent te bezuinigen, door Persoonsgebonden Budgetten te verstrekken op het niveau van 90% van de kosten van AWBZ-zorg in natura. In Duitsland ligt dat percentage op 50%. Onlangs stond hierover  een bericht op deze site onder de kop ‘Persoonsgebonden Budget bespaart 1,6 miljard euro’. Vanuit Public Health perspectief lijkt mij het verstandig, om te gaan  zitten op bijvoorbeeld 70%, de AWBZ functie begeleiding en zelfstandig wonen te evalueren en vooralsnog overeind te houden.

Op 7 april organiseert het Julius Centrum een congres over de toekomst van de indicatiestelling van de AWBZ, de WMO en de Wet op de Jeugdzorg. Alle onderzoeken, feiten, inzichten, evaluaties en meningen komen daar aan de orde. Wilt u erheen? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl, klik door op ‘Aankomende congressen’, lees de brochure en meld u aan.

Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen