Patiënten Havenziekenhuis geven het raportcijfer 8.3

In 2010 is niet alleen het aantaal patienten, maar ook de patienttevredenheid verder gestegen. Opgenomen patienten gaven het Havenziekenhuis in 2010 een gemiddeld rapportcijfer van een 8.3. Ter vergelijking bedroeg het cijfer in 2008 een 8.1 en in 2009 een 8.2. Hoog gewaardeerd wordt de manier waarop we met onze patienten omgaan en hoe we de patienten in ons ziekenhuis ontvangen. Zo was bijvoorbeeld 98% van onze patienten tevreden tot zeer tevreden over de wijze waarop ze worden ontvangen, zowel in het ziekenhuis als op de verpleegafdeling. Het effect van de verbouwing is ook duidelijk zichtbaar.

Opnieuw is de tevredenheid over de faciliteiten van de verpleegafdelingen toegenomen. Over de gemeenschappelijke ruimte was 95% van de patienten tevreden, dit was in 2008 nog 81%. Een 8.3 is een mooi rapportcijfer, maar het Havenziekenhuis hoort ook graag wat er beter kan om de zorg verder te verbeteren. Een aandachtspunt is het sanitair en de schoonmaak. Het merendeel van de patienten is in 2010 tevreden, maar circa 20% beoordeelt dit toch met een onvoldoende. Nieuw sanitair en vaker reinigen hebben er in 2010 wel toe geleid dat de tevredenheid over de schoonmaak ten opzichte van 2009 is gestegen van 79% naar 81% en de tevredenheid van de sanitaire voorzieningen van 79% naar 85%.

Een ander aandachtspunt is het verstrekken van informatie bij het vertrek uit het ziekenhuis. Hoewel het percentage tevreden patienten ten opzichte van 2009 wel iets is verbeterd; van 87% naar 89%. Het aantal deelnemers aan het onderzoek was lager dan in 2009, namelijk 17% van de patienten ten opzichte van 20% vorig jaar. Als verdiepingsslag op het tevredenheidonderzoek is besloten om spiegelgesprekken met patienten te gaan voeren. Dit zijn gesprekken met zes à tien patienten, waarbij de afdeling (management, artsen en verpleegkundigen) als toehoorder aanwezig zijn. Deze gesprekken worden geleid door een onafhankelijke gespreksleider. In 2010 hebben gesprekken plaatsgevonden met patienten die de verpleegafdeling Cardiologie bezochten, met het ontslag uit het ziekenhuis als één van de onderwerpen. Ook in 2011 zullen spiegelgesprekken worden georganiseerd. In 2011 wordt ook bij de poliklinieken weer een tevredenheidonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek vindt om de twee jaar plaats.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen