Nieuw voedselkeuzelogo onduidelijk voor consumenten

Array

Het nieuwe voedselkeuzelogo dat de Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn (AH) hebben aangeboden aan minister Schippers is onduidelijk voor consumenten. De Consumentenbond en de Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan 1 gezamenlijk logo en 1 set criteria. Maar de goede kanten van het klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen.

De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.

Klavertjeslogo was duidelijk
De Consumentenbond en de Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het klavertjeslogo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik. Een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes.

Het bedrijf volgde de kritiek en adviezen van de Gezondheidsraad in 2008 op. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo.

Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc. voortaan aangeprezen met een blauw ‘bewuste’ keuzelogo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan ‘groen’.

Aanbevelingen Gezondheidsraad niet opgevolgd
Positief is dat er nu wordt aangegeven dat iets een ‘gezondere’ of ‘bewuste’ keuze is binnen de productgroep en dat ‘nepvezels’ niet meer meetellen in het vezelcriterium.

Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom, zoals de Gezondheidsraad had aanbevolen.

Criteria te soepel
Op sommige punten zijn volgens de Consumentenbond de criteria wel érg soepel geworden: ontbijtgranen mogen 2x zoveel verzadigd vet, 4x zoveel zout en 6x zoveel suiker bevatten. En groenteconserven mogen bijna 2x zoveel zout bevatten als bij de oude criteria.

Bron: Hartstichting

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen