Utrechtse onderzoekers identificeren nieuw doelwit voor antibiotica

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht hebben in bacterien een eiwit geïdentificeerd dat verantwoordelijk is voor transport van de bouwstenen van de celwand. Deze ontdekking is een nieuw aangrijpingspunt voor antibiotica. Dit is belangrijk omdat bekende antibiotica geleidelijk hun werking verliezen door resistentie. De onderzoekers publiceren hun onderzoek deze week in het tijdschrift The EMBO Journal

Bekende antibiotica als penicilline en vancomycine danken hun werking aan het hinderen van de opbouw van de celwand. Door het opkomen van resistentie verliezen deze en vrijwel alle bekende antibiotica langzaam hun werking. Nieuwe antibiotica die werken via andere mechanismes zijn dus dringend nodig. “Het door ons geïdentificeerde eiwit heeft decennia lang onbekend weten te blijven”, zegt dr. Eefjan Breukink, chemicus aan de Universiteit Utrecht. “Het vormt een nieuw doelwit voor het ontwikkelen van antibiotica die ingrijpen op het transport van de bouwstenen.”

Celwand als bescherming
De celwand van bacterien is een essentiele structuur die de cellen beschermt tegen barsten door de hoge osmotische druk in de cel en tegen invloeden van buitenaf. De bouwstenen van de celwand worden in de cel gemaakt en bestaan uit twee suikers en een peptide van vijf aminozuren. Na productie worden de bouwstenen naar de buitenkant van de cel getransporteerd voor de opbouw van de celwand. Nieuw te ontwikkelen antibiotica kunnen dit transport wellicht blokkeren via het nu geïdentificeerde eiwit.