Brief van Zorgverzekeraars Nederland aan de Kamer over o.a. dure geneesmiddelen

Array

Brief  van Zorgverzekeraars Nederland aan de Vaste Commissie VWS, Tweede Kamer der Staten Generaal, over dure geneesmiddelen en liberalisering extramurale farmaceutische zorg
Dure geneesmiddelen
ZN: “De voorgestelde bekostiging van dure geneesmiddelen voor het overgangsjaar 2012 (100% financiering op basis van door de fabrikanten vastgestelde brutoprijzen) kent geen ingebouwd mechanisme om de kosten te beheersen en doelmatigheid te bevorderen. Zorgverzekeraars zijn tegen dit voorstel, want zij kunnen in 2012 (nog) niet zelf sturen op de kosten. De in de huidige beleidsregel ingebouwde doelmatigheidsprikkels dienen gecontinueerd te worden en er dient te worden afgerekend op basis van de werkelijk door het ziekenhuis betaalde netto inkoopprijzen.

Wij vragen u de Minister op te roepen de huidige beleidsregel in 2012 te handhaven.
2012 is een overgangsjaar. De aangekondigde volledige risicodragendheid van zorgverzekeraars over dure geneesmiddelen (inclusief de overgehevelde specialistische geneesmiddelen gaat het om een bedrag van meer dan 1 miljard euro) is per 2015 nog niet mogelijk. De daarvoor benodigde gegevens over het jaar 2012 zullen onvoldoende inzichtelijk en niet stabiel genoeg zijn. Wij vragen u de Minister op te roepen van dit voornemen af te zien.
Sturen op de kosten en doelmatigheid
De voorgestelde bekostiging van dure geneesmiddelen voor het overgangsjaar 2012 (100% financiering als add-on op basis van door de fabrikanten vastgestelde lijstprijzen) kent geen ingebouwd mechanisme om de kosten te beheersen. Integendeel, er ontstaan bij ziekenhuizen aantrekkelijke marges om deze geneesmiddelen toe te passen. Het kunnen winstgevende behandelingen worden, waarbij er een reeel risico ontstaat op onnodige behandeling en overbehandeling, met alle risico’s van dien voor de patienten. Intransparantie van de werkelijke prijzen maakt het voor zorgverzekeraars lastig om lagere prijzen uit te onderhandelen en instrumenten om het volume te beheersen ontbreken geheel. De behandelrichtlijnen van de medisch specialisten zijn volgens een recent advies van de Regieraad nog volstrekt ontoereikend om doelmatigheid in hun voorschrijven te kunnen garanderen.

Verder zijn zorgverzekeraars van mening dat de voorgestelde reguliere bekostiging met add-ons niet in de weg staat aan het handhaven van de doelmatigheidsbepalingen van de huidige beleidsregel. De toelatingsdrempel, de substitutiebepaling, het doelmatigheidsonderzoek en de spillage factor zijn waardevolle instrumenten om tot een transparante en doelmatige toepassing van deze geneesmiddelen te komen. Zorgverzekeraars zijn van mening dat handhaven van de huidige systematiek in de nieuwe situatie goed mogelijk is. Kort gezegd, behoudt het goede van het huidige systeem en werk vervolgens aan een verdere verbetering per 2013.

Het voorstel is tevens om de huidige lijst van geneesmiddelen op de Beleidsregel zonder enige vorm van evaluatie om te zetten in add-ons. Onder de bestaande beleidsregel zal er voor een aantal geneesmiddelen in 2011 de resultaten van het verplichte doelmatigheidsonderzoek moeten worden gepresenteerd. Dit kan leiden tot een opschoning van de lijst. Een reguliere opschoning van de beleidsregel is ons inziens een voorwaarde voor de overgang naar add-on bekostiging in 2012. Door systeemfouten én een gebrek aan sturingsmogelijkheden is het onmogelijk voor de zorgverzekeraars om risico te lopen op de dure geneesmiddelen.
Wij vragen u er bij de Minister op aan te dringen de lijst dure geneesmiddelen van de Beleidsregel eerst op te laten schonen alvorens er add-ons van te maken.

Volledige risicodragendheid van zorgverzekeraars per 2015 niet mogelijk
De Minister stelt in de brief ‘Zorg die loont’ vast dat zorgverzekeraars vanaf 2015 volledig risicodragend zijn voor dure geneesmiddelen die vallen binnen de bekostiging van de ziekenhuizen. Volgens Zorgverzekeraars Nederland is dit niet mogelijk zolang niet aan de volgende randvoorwaarden wordt voldaan:
– een goede verwerking van de kosten in het ex-antemodel van het risicovereveningssysteem;
– de mogelijkheid voor zorgverzekeraars om te kunnen sturen op de kosten van deze dure geneesmiddelen (zowel op prijs als op volume).

Op voorhand is duidelijk dat aan deze randvoorwaarden over het jaar 2012 niet kan worden voldaan. Het systeem werkt namelijk zo, dat voor het ex antemodel per 2015 de gegevens worden gebruikt van drie jaar eerder, dus van het jaar 2012.

Gelet op de veranderingen die per 2012 en 2013 worden doorgevoerd, is er in 2012 en in de jaren daarna geen sprake van een stabiele situatie, die goed inzicht geeft in de kosten en de kostenstijgingen. Tevens is het onvoorspelbaar hoe de kostenstijging over verzekerden en verzekeraars neerslaat. Door dit laatste is er geen goede aansluiting tussen het ex-ante vereveningsmodel en de zorgkosten en lopen zorgverzekeraars dus risico op systeemfouten in het vereveningsmodel. Dit wringt des te meer omdat de Minister de ex postverevening versneld wil afbouwen en de macronacalculatie wil afschaffen.”

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen